Spitalul Regional Iași și Autostrada A8: pași importanți pentru realizarea celor două obiective vitale

0
926

Contractul de finanțare pentru demararea lucrărilor la Spitalul Regional de Urgențe Iași a fost semnat în urmă cu o săptămână, investiția fiind estimată la peste 500 milioane lei. Reamintim că președintele PNL Iași a susținut, de curând, o conferință de presă alături de Ministrul Sănătății, Victor Costache, cei doi efectuând o vizită în teren la toate marile spitale ieșene.

“Spitalul Regional de Urgențe Iași, cea mai mare investiție cu fonduri europene, prinde contur după 3 ani de tergiversări, termene nerespectate și indolență crasă din partea politrucilor PSD! Contractul de finanțare pentru demararea lucrărilor la SRU Iași a fost semnat pe 30 decembrie 2019, investiția de peste 500 de milioane de euro fiind un balon de oxigen pentru sistemul medical din Moldova, pentru cei 5 milioane de locuitori din regiune, care vor beneficia de servicii medicale de înaltă calitate și aparatură de ultimă generație. Această investiție, atât de necesară Moldovei, trebuia și putea fi demarată încă de acum 3 ani dacă PSD și-ar fi respectat angajamente luate în fața românilor și ar fi manifestat o minimă preocupare față de sănătatea populației. Lipsa de coerență, amatorismul și dezinteresul guvernării PSD s-au dovedit fatale proiectului inițial, blocat în birocrație, căci în doar 1 an de zile, fostul ministru al Sănătății, Sorina Pintea, a declarat în 4 ieșiri publice 4 termene diferite de finalizare, iar fiecare termen asumat de către guvernarea PSD a fost încălcat, urmând amânări peste amânări, încât nu se mai știa dacă vom avea Spital Regional de Urgențe la Iași în 2022, 2023 sau mai nou …undeva spre 2027! Când Uniunea Europeană îți dă bani gratis, când viața oamenilor este la mijloc, când în pixul unui ministru stă o decizie capitală, nu este loc de bâlbâieli și tergiversări! Un guvern care vizează interesul cetățeanului acționează de îndată! Un guvern care slujește interesul public și nu este tributar artificiilor financiare obscure alege mereu fondurile europene gratuite în detrimentul parteneriatului public-privat!“, a declarat Costel Alexe, președintele PNL Iași și Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Ieșeanul Cătălin Urtoi, consilier onorific al Ministrului Transporturilor și militant în cadrul asociației civice “Împreună pentru A8”, a făcut o serie de clarificări privind stadiul Autostrăzii A8, astfel:

1. Tronsonul Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ este contractat de o firmă din Spania pentru execuţie SF. Finalizarea tronsonului, conform contractului, va trebui realizată până în noiembrie 2020. Sunt deja transmise de către firma spaniolă patru rapoarte de progres. Finanţarea este asigurată în totalitate de la buget pentru finalizarea proiectului, potrivit contractului. După finalizarea acestui SF, se poate trece la întocmirea caietului de sarcini pentru proiect+execuţie/ FIDIC GALBEN. Menţionez că deja monitorizăm acest tronson, iar în perioada imediat următoare vom face primele deplasări în teren.

2. Tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi se află în procedură de licitaţie de tipul ”negociere competitivă – offline” pentru PPP. Sunt patru concerne din Asia şi Europa care au trecut în etapa următoare de depunere a garanţiei de participare şi a ofertelor de Proiectare+Execuţie/ FIDIC GALBEN. Se pune problema întreruperii acestei proceduri şi transferul acestui tronson la MT şi CNAIR, pentru a putea accesa fonduri europene. În plus am găsit împreună cu colegul Covasnianu Adrian mari carenţe/lipsuri în draftul de contract, contract pe care l-am studiat, iar acum aşteptăm soluţia juridică finală. În forma actuală, contractul dezavantajează Statul Român şi în general acest proiect de Parteneriat Public Privat. Am solicitat suspendarea procedurii până la corectarea celor semnalate de noi şi stabilirea formei juridice finale a acestui tronson.

3. Tronsonul Leţcani – Vânători/Centura de Nord- 17 km se află în stadiul de procedură internă pentru aprobarea caietului de sarcini, Proiectare + Execuţie/ Fidic Galben. Luni şi marţi voi fi la Minister şi la CNAIR, unde voi avea discuţii pe acest subiect.

4. Tronsonul Vânători – Ungheni se află în faza de procedură pe SICAP pentru Proiect+Execuţie/ Fidic Galben, procedură întreruptă de situaţia Podului de la Ungheni şi a acordului de mediu. Luni şi marţi voi fi la Bucureşti, unde voi purta discuţii la Ministerul Mediului şi la ANANP (Agenţia Naţională a Ariilor Naţionale Protejate) pe acest subiect.

5. Podul de la Ungheni are o documentaţie în vederea promovării spre achiziţie a contractului de proiectare şi execuţie. Pentru această etapă este şi o finanţare prin legea bugetului/2020

În acest moment, nu finanţarea este problema, ci deblocarea licitaţiilor prin măsuri juridice şi regândirea anumitor caiete de sarcini, în funcţie de acordul de mediu, o cerinţă obligatorie pentru finanţare europeană.