Romeo Vatră a prezentat starea Aeroportului Internațional Iași: Blue Air se întoarce; vor fi executate lucrări în valoare de 90 de milioane de euro!

0
639

În debutul primei ieşiri publice de la numirea temporară la conducerea Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră a trecut în revistă situaţia existentă pe tabloul de zbor – 26 de destinaţii externe şi una internă (Bucureşti), operate permanent de şase companii, respectiv în regim charter, de trei companii aeriene. El a adăugat că numărul zborurilor va creşte la primăvară.

Ulterior, compania Blue Air a anunţat redeschiderea bazei sale operaţionale la Iaşi, pe 27 martie, cu un aparat nou de tip Boeing 737 MAX. Urmează imediat re/deschiderea unor rute precum Roma, Barcelona, Paris (Charles de Gaulle), Bruxelles şi Köln (câte două zboruri pe săptămână), precum şi spre Dublin (trei zboruri pe săptămână, începând din decembrie).

Poți achiziționa bilete la preț redus de AICI.

De altfel, noul director general provizoriu a amintit că, în iulie, traficul de pasageri a fost de 89,3 mii, iar luna trecută a depăşit 100 de mii, adică trei sferturi din ultima lună normală de august (133,3 mii în ultima lună a verii 2019).

„Eu am venit la aeroport cu gândul să împing mai departe proiectul de dezvoltare care constă în primă etapă în construirea terminalului de pasageri T4 şi extinderea parcării“, a spus Vatră, precizând că extinderea pe actualul aliniament de terminale nu exclude o viitoare dezvoltare dincolo de pistă.

Totodată, noul director are în vedere optimizarea rezultatului financiar al regiei, prin creşterea veniturilor şi reducerea cheltuielilor: de la spaţii de închiriat până la deschiderea de noi rute, pentru venituri, inclusiv un ajutor de stat nenotificabil pentru acoperirea cheltuielilor pentru activităţi cu personal ce nu ţine de regie (pază, poliţie etc.). Reducerea procentului alocat Consiliului Judeţean din venituri este şi ea pe listă, scriu cei de la ZiaruldeIași.ro.

Urmează, totodată, o verificare a unor contracte existente, pentru că Aeroportul Iaşi plăteşte pentru servicii de care nu are nevoie, a arătat Romeo Vatră. Trei proiecte europene sunt menite să reducă de asemenea cheltuielile: protecţie perimetrală video (6,5 milioane de lei), creşterea gradului de siguranţă şi securitate (ambulanţă, autospecială contra incendiilor, sistem de detectare a urmelor de explozibil etc. – 10 milioane de lei) şi eficientizarea activităţii aeroportuare (echipament pentru transportarea persoanelor cu dizabilităţi).

Fostul consilier judeţean a menţionat şi starea curăţeniei în toaletele aeroportului, cu iminenţa încheierii unui nou contract cu o firmă specializată, dar şi calitatea apei, care vine printr-o reţea veche ce va fi înlocuită în câteva luni.

Lucrările care trebuie încheiate până la 31 decembrie 2023 cuprind terminalul de pasageri, legat de T3, şi extinderea parcării. Acestea sunt evaluate la 447,4 milioane de lei/ 90 milioane de euro (inclusiv TVA). Documentaţia este gata, urmează ultimul aviz de la Consiliul Judeţean, apoi lansarea procedurii de atribuire prin licitaţie a contractului de proiectare şi execuţie.

Parcarea va avea 250 de locuri de durată scurtă (taxare orară), încă 53 de locuri în acelaşi regim, pentru îmbarcare/debarcare pasageri şi taxi, dar şi 9 locuri pentru autocare şi autobuze.

T4 va avea 31 de mii de metri pătraţi, aproximativ 10 mii pe fiecare dintre cele trei niveluri ale sale. Capacitatea de procesare va fi de 3,3 milioane de pasageri pe an, respectiv 500 de pasageri pe oră în primă etapă (2025).

Marea provocare, a admis Romeo Vatră, va fi găsirea sursei de cofinanţare, 19,2 milioane de lei pentru regie – dar există deja oferte bancare, respectiv posibilitatea garantării creditului cu acordul CJ.

Ce vine după T4

Un al doilea pachet de lucrări vizează reconfigurarea Terminalului T3 pentru zboruri interne şi supraetajarea parcării. Valoarea estimată în acest caz este de 116 milioane de lei cu TVA.

În fine, al treilea modul al întregului proiect va include extinderea suprafeţelor de mişcare, reconfigurarea actualului Terminal T2 în terminal de marfă, realizarea parcării de lungă durată şi a unui drum de acces, dar şi un corp administrativ cu turn de control integrat. Valoare estimată pentru acestea: 250 de milioane de lei.

Prezent la conferinţă, directorul tehnic al aeroportului, Cosmin Pricop, a explicat fluxurile din T4 – de bagaje, la subsol, de pasageri, la parter şi etaj. „Nu vom mai avea bagaje procesate la ecelaşi nivel cu pasagerii. Vor fi fluxuri complet separate“, a precizat el.

Noul director general provizoriu a insistat în final pe faptul că gradul de salarizare în cadrul aeroportului este unul redus, lucru care se vede în dinamica plecării unor angajaţi şi organizării de concursuri pentru completarea locurilor vacante. Vatră a arătat şi că desele schimbări de conducere a divizat oarecum echipa care deserveşte aeroportul.