Dezastru pe linie pe drumurile județene din Iași în mandatul lui Maricel Popa, fostul președinte al Consiliului Județean Iași. Direcția Județeană de Drumuri a propus recent o actualizare a costurilor la reabilitarea unor artere pentru a demonstra o economie la bugetul CJ. Realitatea este însă una mult mai crudă. În mandatul lui Maricel Popa, drumarii au majorat costurile la drumuri cu 25,5 milioane de euro pe diferite motive. Mare parte dintre lucrări au ajuns la amicii fostului președinte al Consiliului Județean Iași, scrie BZI.ro.
Lista minciunilor pe drumurile județene din Iași. Majorări de aproape 26 de milioane de euro în mandatul lui Maricel Popa la CJ Iași
În perioada 2017-2019, în mandatul lui Maricel Popa s-au făcut o serie de majorări de 124 de milioane de lei. În anul 2017 valoarea investițiilor a fost estimată la 433 de milioane de lei. În anul 2019, odată cu scoaterea la licitație a drumurilor respective, investițiile au urcat la 557 de milioane de lei. Diferența de aproape 124 de milioane lei (25,5 milioane euro) a fost făcută de către cei de la DJADP pe diferite motive. Iar pe parcursul lui 2020, DJADP a venit în plenul CJ Iași pentru avizarea actualizării unor devize și pentru a se lăuda că s-au făcut economii la bugetul instituției. Lucrările au încăput pe mâna apropiaților lui Maricel Popa. Proiectele chiar au avut numeroase probleme pe care Maricel Popa a încercat să le acopere la CJ.
Majorări și de peste 100 la sută pe drumurile județene. Lucrări de zeci de milioane de lei
În calcul au fost luate 22 de artere, dintre care pe 16 dintre acestea au fost operate majorări. DJ 244 D: lim. jud. Vaslui – Dolhești – Ciortești – Coropceni (intersecție DN 24) (km.25+500-32+800 și km.34+800-38+693), a fost avizat cu 15 milioane lei conform HCJ 68/24.02.2017. Conform HCJ 228/24.07.2019, prețul a ajuns la 31,3 milioane de lei pentru artera respectivă. În acest fel, majorarea a ajuns la 109 la sută în doi ani. O altă majorare scandaloasă a fost cea de la DJ 281B: Coarnele Caprei – Arama (km.10+770- 12+593). HCJ 80 din 2017 a impus o valoare de 2,5 milioane lei. Ulterior, HCJ 89.2019 a actualizat valoarea la 4,8 milioane lei, respectiv o creștere cu 87,16 la sută a lucrării.
Și la modernizare drum județean DJ 282D: Românești – Podu Iloaiei (intersecție DJ 281, km.14+834) – Popești – Mădârjac (km.6+057- 14+834; km.17+684-24+03; km.25+036-38+828) s-a mărit lucrarea cu 35 la sută în 2 ani. De la 54,3 milioane lei în 2017 s-a ajuns la 73,1 milioane lei în 2019.
Ingineria financiară de la DJADP Iași. Cum au umflat oamenii lui Popa prețurile la drumuri?
Din cele 22 de obiective de investiții cuprinse în master plan, doar 6 nu au fost majorate. Restul de 16 lucrări au fost umflate cu 123,7 milioane lei (25,5 milioane euro). Practic, nu a fost făcută nicio analiză de calcul, în ciuda faptului că prețurile carburanților au scăzut considerabil. Cum s-a ajuns însă la o majorare a prețurilor? Ordonanța 114/2018, prevede majorări doar pe componenta de manoperă. Serviciile de proiectare au fost atribuite în cea mai mare parte după data promulgării Ordonanței 114/2018. Chiar și așa, actualizările s-au făcut haotic. S-au majorat prețurile și la materiale, la utilaje, la transport, aspecte care nu își aveau locul.
În plus, valorile respective cuprind doar execuția, fără a fi luate în calcul proiectările și altele. Iar rețeta a fost simplă pentru cei de la DJADP Iași. Economiile pe care le-ar fi făcut DJADP Iași provin de la modificarea soluțiilor tehnice pe perioada derulării lucrărilor, și asta prin dispoziții de șantier. Iar în acest caz au fost multe probleme legate de efectuarea lucrărilor.
Organele de anchetă ar trebui să verifice în amănunt și aceste aspecte, contractele derulate la drumurile județene în mandatul lui Maricel Popa, cel mai slab președinte al Consiliului Județean Iași din ultimii 30 de ani.