IMAGINI Iași, primul oraș cu linii de tramvai modernizate integral la standarde UE

0
1174

Ieșenii mai au de așteptat doi ani până vor vedea rezultatele unei investiții uriașe, de 120 de milioane de euro cu sunt fonduri europene care vor fi folosite la refacerea a 10 km de căi de rulare și pentru cumpărarea a 33 de tramvaie și 44 de autobuze electrice. “Fără accesarea fondurilor europene, nu ar fi fost posibile aceste investiții pentru modernizarea transportului public la Iași”, a declarat primarul Iașului.

Modernizarea acestui ultim tronson de infrastructură va face ca Iașul să aibă integral linii de tramvai modernizate, la cele mai ridicate standarde europene n astfel, în ciuda poticnelilor și întârzierilor, Iașul va fi curând primul oraș din țară, și printre puținele din estul Europei, care reușește această performanță, scrie presshub.ro.

Fondurile europene au contribuit într-un mod decisiv la modernizarea transportului public în municipiul Iaşi. Cu bani de la Uniunea Europeană, Primăria Iaşi a finalizat aproape în totalitate refacerea reţelei de cale de rulare pentru tramvaie a oraşului, în această perioadă fiind în lucru ultimele cinci tronsoane. În acelaşi timp, parcul auto va creşte în dimensiuni: 32 de tramvaie noi şi 44 de autobuze electrice vor circula pe străzile Iaşului începând cu anii 2021 – 2022. Tramvaiele sunt deja în producţie, în timp ce autobuzele sunt în fază de licitaţie. Inclusiv pentru aceste achiziţii sunt atrase fonduri europene prin intermediul unor proiecte ale Primăriei Iaşi şi Ministerului Dezvoltării.

Iaşul a achiziţionat ultimele tramvaie noi în 1977, iar autobuzele electrice vor circula în premieră în capitala Moldovei. Când banii europeni nu au fost disponibili, municipalitatea ieşeană a apelat la alte surse de finanţare: în ultimii patru ani au fost achiziţionate 88 de autobuze noi Euro 6 cu fonduri rambursabile şi alte 12 autobuze cu resurse de la bugetul local.

Procesul de modernizare a transportului public cu bani UE a început în 2010, atunci când au demarat primele lucrări de modernizare a căilor de rulare strict din această sursă de finanţare. Până la sfârşitul anului 2021, Iaşul va avea aproape întreaga reţea modernizată (ţinând cont şi de lucrările făcute anterior anului 2010, cu alte surse de finanţare), iar primele tramvaie noi vor începe să circule pe infrastructura reabilitată. Ultima etapă constă în modernizarea unui depou al Companiei de Transport Public (CTP), cu bani împrumutaţi, dar cu posibilitate de decontare la UE, în funcţie de cum va arăta, în final, Programul Operaţional Regional 2021 – 2027. Reconstrucţia depoului din Dacia va duce la desfiinţarea celuilalt depou al CTP, din proximitatea Gării Iaşi, pe terenul de 4 hectare existând intenţia de a amenaja un parc.

„Fără accesarea fondurilor europene, nu ar fi fost posibile aceste investiţii pentru modernizarea transportului public la Iaşi“, a declarat primarul Iaşului, Mihai Chirica.

În actualul exerciţiu bugetar european, sumele atrase pentru modernizarea transportului public la Iaşi ajung la circa 570 milioane lei, fără TVA (circa 120 milioane euro).

Ce lucrări se desfăşoară în prezent

După investiţiile semnificative cu bani UE din perioada 2010 – 2015, Primăria a continuat să atragă fonduri pentru modernizarea căilor de rulare pentru tramvaie. În prezent, sunt în desfăşurare lucrări pe (ultimele) cinci tronsoane, care însumează peste 10 km de cale de rulare. Lucrările sunt finanţate prin intermediul POR 2014 – 2020, iar valoarea totală a investiţiilor se ridică la peste 330 milioane lei (fără TVA). Cele cinci tronsoane au fost împărţite în trei proiecte distincte, iar fiecare dintre acestea este un proiect integrat, în condiţiile în care sunt cuprinse lucrări adiacente (refacerea/construirea de peroane, reabilitare carosabil, refacerea spaţiilor verzi etc.) şi achiziţia de tramvaie noi.

Unul dintre tronsoane a fost deja finalizat şi dat în funcţiune: Piaţa Podu Roş – Primăverii (sector care face legătura între centrul Iaşului şi Zona Industrială). Această cale de rulare a fost inclusă în proiect alături de alte două tronsoane: Cinci Drumuri – Pădurii – str. Nicoriţă (sector care face legătura între centrul Iaşului şi cartierul Tătăraşi şi care are o particularitate: este în pantă cu o declivitate de peste 6%) şi bld. Virgil Săhleanu – intersecţie bld. Metalurgiei – rond Ţuţora (sector care tranzitează parte Zona Industrială a Iaşului).

Şi pe ultimele două tronsoane lucrările sunt avansate: infrastructura căii de rulare a fost montată în cea mai mare parte, în prezent lucrându-se la suprastructură, canalizări pluviale, refacere traversări, staţii intermodale şi peroane.

Cele trei tronsoane însumează 5.720 de metri liniari de cale simplă de rulare, de-a lungul cărora vor fi amenajate şapte staţii de tramvai şi o staţie intermodală cu o suprafaţă de 120 mp la rondul Ţuţora. Conform oficialilor Primăriei, vor fi refăcute trotuarele pe o suprafaţă de 5.184 metri pătraţi, spaţiile verzi pe o arie de 6.079 metri pătraţi, urmând a fi realizată şi reabilitarea carosabilului pe o distanţă de 325 de metri, precum şi construirea de piste pentru biciclişti pe o lungime de 914 metri, pe bld. Ţuţora.

Imagini din zona Pădurii:

Un alt proiect constă în refacerea căii de rulare în zona Tudor Vladimirescu – cartierul studenţesc al Iaşului, unde se află campusul Universităţii Tehnice „Gh. Asachi“. Sectorul pe care se desfăşoară lucrările este cuprins între intersecţia Bucşinescu (zonă din apropierea centrului Iaşului) şi intersecţia cu Calea Chişinăului (Zona Industrială). Proiectul cuprinde, pe lângă achiziţia de tramvaie noi, şi refacerea a două peroane din faţa campusului, asfaltarea părţii carosabile, reabilitarea unui pod care trece peste râul Bahlui şi construirea a două staţii de tramvai. În acest caz, lucrările sunt aproape de finalizare, în condiţiile în care şantierul a început în martie 2020, iar termenul de execuţie iniţial era de 24 de luni. Calea de rulare din cartierul studenţesc are 2.444 metri liniari, iar podul va fi reabilitat pe o suprafaţă de 1.196 mp.

Imagini din zona industrială:

Nu în ultimul rând, vara trecută au început lucrările şi pe tronsonul Iaşi – Dancu, dar acestea sunt acum în conservare, urmând a fi reluate în 2021, atunci când vremea o va permite. Acest sector este important întrucât face legătura între Iaşi şi cartierul „satelit“ Dancu (sat din comuna limitrofă Holboca). Tronsonul are o lungime de 2.460 metri liniari. Proiectul mai cuprinde următoarele componente: achiziţia de tramvaie noi, reabilitarea unui pod peste Bahlui (275 mp), construirea a opt staţii de transport public pentru tramvaie, reabilitarea trotuarelor pe lungimea liniei de tramvai (în suprafaţă de 9.350 mp) şi refacerea zonelor verzi (o suprafaţă de 1.775 mp).

Imagini din zona Dancu:

Lucrările de execuţie a celor cinci tronsoane au fost adjudecate, prin trei licitaţii distincte, de către aceeaşi asociere de firme, respectiv Conest (Iaşi) – Mari Vila (Bucureşti). Toate licitaţiile au fost organizate în 2019, iar contractele au fost semnate în perioada iulie 2019 – iulie 2020 pentru o sumă totală de aproape 120 milioane lei, fără TVA. Primele două contracte au fost semnate în 2019 (iulie şi septembrie), iar al treilea anul acesta. În ultimul caz este vorba despre tronsonul Iaşi – Dancu: problema cu acest proiect a fost că finanţarea a fost accesată în urma unor suplimentări de fonduri în cadrul POR (redirecţionări de bani între axe de finanţare).

„Începând cu 2010, la Iaşi s-a investit foarte mult în ceea ce priveşte refacerea liniilor de tramvai cu fonduri europene, ca o primă etapă. Acest lucru a dus la o scădere a costurilor de operare şi mentenanţă pentru CTP şi, de ce nu, o creştere a calităţii serviciilor: mărirea vitezei de circulaţie la tramvaie, un confort mai mare. Acum suntem cu ultimele cinci tronsoane în lucru şi vom aduce la Iaşi tramvaiele noi de ultimă generaţie care vor spori şi mai mult calitatea transportului“, a declarat directorul CTP, Cristian Stoica. Toate tronsoanele supuse reabilitării vor fi delimitate de carosabil prin bolarzi sau butoni.

Parcul CTP va fi reînnoit: 32 de tramvaie şi 44 autobuze electrice

La acest moment, CTP are un parc auto compus din 149 de tramvaie, 184 de autobuze şi 33 de microbuze. Dintre acestea, doar 100 de autobuze sunt noi, fiind achiziţionate în ultimii patru ani cu fonduri rambursabile (88 de vehicule – un credit la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare în valoare de 15 milioane euro) şi cu resurse de la bugetul local (12 autobuze). Însă, în următorii doi-trei ani, la Iaşi vor ajunge 32 de tramvaie şi 44 de autobuze electrice.

În primul caz, 16 tramvaie fac parte din proiectele enumerate mai sus. În acest sens, Primăria a organizat o licitaţie distinctă şi a încheiat un acord de furnizare cu firma turcă Bozankaya. Vehiculele sunt deja în producţie, în condiţiile în care producătorul a trimis finalizat proiectarea în luna noiembrie 2020. Acordul are o valoare de 141 milioane lei, fără TVA. Tramvaiele vor o avea o capacitate de transport de minim 230 de călători şi vor fi dotate cu echipamente de ultimă generaţie.

Pentru celelalte 16 tramvaie, Primăria Iaşi a semnat un contract cu producătorul polonez PESA pentru 137 milioane lei, fără TVA. În acest caz, licitaţia a fost organizată de Ministerul Dezvoltării, în cadrul unui program naţional de reînnoire a parcului auto în transportul public, program finanţat tot cu fonduri europene (POR). Tramvaiele PESA vor fi similare, în ceea ce priveşte capacitatea şi dotările, cu vehiculele Bozankaya. În ambele situaţii, primele tramvaie au termen să ajungă la Iaşi începând cu toamna anului 2021.

În schimb, ieşenii mai au de aşteptat până ce vor circula cu autobuze electrice. În cadrul a două licitaţii distincte, Ministerul Dezvoltării va achiziţiona 44 de astfel de autobuze pentru Iaşi: 24 de vehicule cu o lungime de 10 metri şi 20 cu o lungime de 12 metri. Ambele licitaţii sunt în faza de evaluare a ofertelor, iar valoarea estimată totală a celor două contracte trece pragul de 100 milioane lei, fără TVA.

Cele 32 de tramvaie şi 44 de autobuze electrice vor fi garate într-un depou reconstruit din temelii: în partea de vest a oraşului va fi modernizat depoul Dacia, recent fiind semnat contractul de proiectare. Proiectul tehnic va fi gata în primăvara anului 2021, iar Primăria poate lansa rapid licitaţia de execuţie întrucât are asigurate fondurile de modernizare (circa 65 milioane lei) din creditul BERD.

„Proiectul prespune o modernizare completă a depoului Dacia cu scopul concret de a muta definitiv depoul de la Gară. În locul depoului de la Gară, va putea fi amenajat un parc şi o parcare, poate şi un muzeu al transportului public având în vedere că este o clădire foarte veche acolo, iar Iaşul a fost primul oraş din România care a avut tramvai electric, am împlinit 122 de ani“, a declarat primarul Chirica.

De precizat că alte informaţii arată că primul tramvai electric din ţară a circulat în Bucureşti începând cu anul 1894, respectiv acum 126 de ani. Edilul-şef al Iaşului a adăugat că, chiar dacă depoul va fi modernizat în primă instanţă cu bani din credit, există posibilitatea ca inclusiv aceste lucrări să fie decontate din fonduri europene, în funcţie de forma finală a POR 2021-2027.

Iaşul deţine una dintre cele mai mare reţele de cale de rulare din ţară, circa 80 km (inclusiv linii din depouri), iar, anterior fondurilor UE, Primăria Iaşi a apelat la împrumuturi bancare pentru lucrări de reabilitare. Din 2010 încoace, municipalitatea a accesat fonduri pentru şapte proiecte. După finalizarea lucrărilor la cele cinci tronsoane în curs, cea mai veche cale de rulare modernizată din Iaşi va fi cea din dealul Copoului, reabilitată în 1998 cu bani de la bugetul local, cu excepţia liniilor din depouri. Potrivit oficialilor CTP, garanţia în exploatare a unei căi de rulare ajunge la cel puţin 20 de ani.