De ce PNL a avut cea mai coerentă poziție pe Autostrada A8 și de ce USR nu ar trebui să se laude cu progresele actuale

0
758

Săptămâna aceasta a fost semnat contractul pentru proiectarea completă, ce include studiu de fezabilitate și proiect tehnic, a A8 – Autostrada Unirii, pentru sectorul cuprins între Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Este o veste excelentă pentru ieșenii care încă așteaptă primul strat de asfalt pe o autostradă care să conecteze cel mai important pol economic al regiunii Moldovei de vestul țării.

Este bine de știut de ce abia în ultimii doi ani s-au făcut pași notabili pentru progresul acestui important proiect de infrastructură. Să nu uităm că, în perioada de guvernare 2016 – 2020, Autostrada Moldovei a fost fluturată de către alianța PSD – ALDE doar cu scop electoral, la diversele adunări publice de la Iași. Adevăratele intenții s-au văzut în Parlament, în 2018, când s-a încercat tergiversarea proiectului legislativ privitor la construcția Autostrăzii A8, inclusiv de către parlamentari ieșeni (Camelia Gavrilă, Vasile Axinte şi Vasile Câtea – doar ultimul și-a mai păstrat mandatul), aceștia cerând retrimiterea la comisii a actului normativ din diverse motive. De partea cealaltă, partidul principal de opoziție la acea vreme – PNL – a votat în unanimitate acest proiect, în timp ce din partea UDMR a existat un vot împotrivă, respectiv o abținere, de la USR. După votul în Parlament, responsabilitatea a trecut în curtea Guvernului, pe atunci condus oficial de Viorica Dăncilă, neoficial de Liviu Dragnea, iar bâlbele au continuat. În direcția Autostrăzii A8 s-a conturat una din cele mai controversate idei: parteneriatul public-privat (PPP). La acea dată, oficiali ai Ministerului Transporturilor pretindeau că legarea Moldovei de Transilvania prin Târgu Neamț – Bicaz ar fi fost prea scumpă și că doar sectorul Târgu Neamț – Mureș ar fi costa șapte miliarde de euro, deși lipsea documentația care să ateste acest cost.

Guvernul Orban a eliminat PPP-ul care îngropa autostrada

Ideea PPP înaintat de Guvernul Dăncilă-Dragnea prin Comisia de Prognoză, care ar fi îngropat complet Autostrada A8, a fost îndepărtată odată cu joncțiunea guvernării de la finalul anului 2019, când frâiele Executivului au fost luate de liberali, prin Guvernul Orban. Din acel moment, PPP-ul a fost respins iar responsabilitatea a fost preluată de Ministerul Transporturilor, cu propunerea de finanțare prin fonduri europene. De altfel, premierul Orban a subliniat că autostrăzile A7 și A8 vor fi prioritare pentru mandatul următorilor ani.

” Guvernul susține proiecte extrem de importante pentru Moldova şi pentru Iaşi, între care autostrada A8, Iași – Târgu Mureș, autostrada A7, Siret-Bucureşti, dezvoltarea infrastructurii feroviare, investiţii la Aeroportul Iaşi. Aveţi un partener serios în guvernul pe care îl conduc, iar toate procedurile birocratice se vor desfăşura cu o viteză mai mare decât până acum. Convingerea mea este că în ultimii 30 de ani guvernele de la Bucureşti au rămas datoare faţă de Iaşi şi faţă de Moldova. Este momentul ca orice guvern să fie cu faţa către problemele care există în Moldova, să susţină toate proiectele de dezvoltare, să aloce resurse importante şi să aducă resurse importante de la nivel european. Moldova are nevoie ca de aer de investiţii publice şi private.”, spunea premierul Ludovic Orban în 2020, la Iași, în momentul învestirii noului președinte al Consiliului Județean, Costel Alexe.

De ce USR nu ar trebui să se laude cu semnarea contractului de proiectare

Faptul că acum, la Ministerul Transporturilor se află Cătălin Drulă, timp în care s-a semnat contractul pentru proiectarea complete a Autostrăzii A8 este doar o coincidență. Asta deoarece lucrurile au fost puse în mișcare încă din 2020, în timpul guvernării liberale, iar ceea ce se întâmplă acum, este o consecință a pașilor făcuți anterior de Guvernul Orban. Mai mult de atât, Cătălin Drulă afirma anul trecut că acest proiect nu s-ar afla pe lista celor finanţate din următorul buget european. Practic, cel care avea să fie viitor ministru, nu credea nici el în acest proiect.

În plus, în toată această poveste tumultoasă, au fost prinși și parlamentarii USR care, cu puține excepții, au votat, în 2020, împotriva unei OUG care completa legea Autostrăzii Iași – Târgu Mureș, motivul fiind un pod construit peste Prut într-o arie protejată, stârnind un val de acuzații în interiorul partidului. Mai trebuie adăugat ceva: respectivul OUG cuprindea termeni clari de execuție pentru autostradă, amendament introdus de PSD, care după patru ani de guvernare în care au sabotat proiectul, s-au arătat, deodată, preocupați de soarta Autostrăzii A8.

În prezent, deși Ministerul Transporturilor este deținut de USR, politica guvernamentală este condusă de un premier liberal. Prim-ministrul Florin Cîțu a dat asigurări, încă de la preluarea mandatului, că Autostrada A8 va fi o prioritate pentru Partidul Național Liberal, iar asta s-a văzut prin continuarea viziunii asupra infrastructurii inițiată de guvernul Orban. Un exemplu în acest sens este introducerea pentru finanțare prin PNRR a unor secțiuni din A8, cum ar fi segmentul Lețcani Vest – Bypass Iași – Iași Dacia.

În ultima vreme, pe fondul tensiunilor apărute în spațiul public, unii au ținut să îi amintească liderului PNL, Ludovic Orban, că a fost ministru al Transporturilor și că trebuia să facă mai mult. Este o falsă presupunere pentru că, pentru împrospătarea memoriei, la data în care Ludovic Orban, era ministru al Transporturilor, în mai-iunie 2007, s-au pus cu adevărat bazele acestui proiect pentru Moldova (până atunci existând doar discuții), fiind scos pentru prima dată la licitație și atribuit un contract pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate. Practic, a fost prima documentație în lungul traseu istoric al Autostrăzii A8.

Așa cum sunt descrise evenimentele, se constată o concluzie firească, aceea că în raport cu Autostrada A8, Partidul Național Liberal a avut cea mai coerentă poziție dintre toți actorii de guvernare din ultimii ani, ceea ce a dus la urgentarea procedurilor care privesc acest proiect.