CJ Iași – propuneri oficiale de traseu pentru A8 și puncte de legătură cu municipiul Iași

0
1002

Nu mai puţin de opt propuneri privind traseul autostrăzii A8 au fost trimise de către Consiliul Județean Iași la București pentru porţiunea Iaşi – Paşcani.

Administraţia judeţeană își dorește că autorităţile centrale şi proiectantul să ţină cont de planurile de investiţii ale Consiliului Judeţean, în special parcurile industriale, dar şi de o conectare cât mai eficientă a autostrăzii cu oraşele de pe traseu şi cu Aeroportul Internaţional Iaşi.

În acest sens, potrivit informațiilor publicate de Ziarul de Iași, cele opt propuneri au fost formulate în urma dezbaterii recente care a avut loc în cadrul unui grup interinstituţional creat de CJ pentru coordonarea, la nivelul Iaşului, a măsurilor privind construirea autostrăzii. CJ a trimis recomandările atât Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cât şi proiectantului proiectului, societatea Consitrans. 

Propunerile administrației județene pentru traseul A8 şi argumentele pentru fiecare

Trei dintre recomandările Consiliului Judeţean Iaşi privind traseul A8 prin judeţ fac referire la intenţia administraţiei de a amenaja parcuri industriale. În acest context, CJ solicită ca traseul din zona Paşcaniului să fie repoziţionat, pentru ca parcul să aibă o conectivitate mai bună la autostradă.

Conexiune mai bună şi pentru parcul de la Dumeşti

Analog, CJ a invocat şi terenurile din comuna Dumeşti propuse pentru amenajarea unui alt parc industrial. În schimb, în cazul Leţcaniului, acolo unde licitaţia de amenajare este în curs, CJ vrea înapoi două parcele de teren de la CNAIR, dacă acestea nu vor mai fi afectate de construcţia autostrăzii, al cărei traseu final va fi stabilit în urma proiectării realizate de firma bucureşteană Consitrans: în studiul de fezabilitate realizat în 2011, pe cele două terenuri s-a propus realizarea Centrului de întreţinere şi control al autostrăzii. Dacă Centrul va fi construit în altă parte, atunci suprafaţa parcului industrial Leţcani va creşte de la 18,6 hectare la 30 hectare.

„În vederea degrevării traficului auto în zona oraşului Podu Iloaiei vă rugăm să aveţi în vedere prevederea unui nod rutier care face legătura cu DN 28 (E583), în vestul oraşului (la ieşirea din Podu Iloaiei, n.r.) şi un acces rutier în estul oraşului, astfel încât aceasta să funcţioneze ca o centură pentru oraşul Podu Iloaiei. Suplimentar, propunem ca sectorul de la Leţcani la Târgu Frumos să fie decupat ca fiind un lot distinct şi prioritizarea tuturor categoriilor de lucrări pentru această porţiune din traseul A8” – este o altă propunere făcută de CJ Iaşi.

Ideea prioritizării segmentului Leţcani – Târgu Frumos este vehiculată în contextul Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR): dacă proiectarea lucrărilor este făcută rapid, atunci această porţiune ar putea fi prinsă la finanţare prin PNRR.

Legături ale autostrăzii cu centura şi alte drumuri

O recomandare a Consiliului Judeţean Iaşi vizează ca proiectarea lucrărilor la autostradă să aibă în vedere şi fructificarea relaţiei cu oraşul Iaşi, prin varianta sudică a centurii ocolitoare, în condiţiile în care, în prezent, se lucrează şi la studiile tehnice aferente bretelei Uricani – Dacia:

„Pentru degrevarea traficului rutier pe DN 28, de la ieşire prin cartier Păcurari până la intrarea pe autostradă prin nodul rutier din zona Leţcani, propunem ca acesta să aibă o conexiune şi cu şoseaua de centură a municipiului în rondul Uricani. Prin această conexiune poate fi preluat traficul din zona de sud a municipiului Iaşi (Nicolina, CUG – n.r.) şi cel de pe şoseaua de centură din direcţia Vaslui, fără să mai fie aglomerată porţiunea Iaşi – Leţcani. Această porţiune a fost denumită ca fiind breteaua Leţcani Vest – Uricani”.

Ultimele trei propuneri ale CJ fac referire la legăturile din zona de est a oraşului (zona Tomeşti – Holboca – Aroneanu) cu autostrada A8. În primul rând, este vorba despre conectarea autostrăzii cu actualul reabilitat drum Iaşi – Suceava, axa judeţeană (Breazu – Movileni etc). „Este necesar a fi realizat un nod rutier pentru legătură cu DJ 282, drum judeţean aflat în modernizare, demers în urma căruia capacitatea portantă a acestuia va fi de 11,5 t/osie, echivalent cu cea a drumurilor naţionale”, se precizează în document. Potrivit CJ, realizarea nodului rutier pentru legătura cu DJ 282 facilitează afluirea către zona de nord a mun. Iaşi, traficul greu spre zone agricole importante şi, nu în ultimul rând, accesul către viitoarea zonă cargo a Aeroportului Internaţional. În context, CJ recomandă proiectantului să ţină cont de această zonă cargo la momentul în care va fi stabilită conectarea autostrăzii cu perimetrul aerogării.

Precizări finale

În final, administraţia judeţeană face referire la varianta de ocolire Iaşi Est, pe relaţia DN 24 (Schitu Duca) – Comarna – Ţuţora – Ungheni, în cazul căreia urmează să fie lansată o licitaţie pentru întocmirea documentaţiilor tehnice. În acest context, CJ propune ca studiul realizat de Consitrans să prevadă posibilitatea realizării unui nod rutier autostradă – centura est. Contractul pentru proiectarea lucrărilor la tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ a fost semnat în aprilie 2021, pentru o sumă de 58 milioane lei (bani europeni) şi o durată a contractului de 22 luni. Ministrul Transporturilor a precizat că prioritar la proiectare este segmentul cuprins între Leţcani şi Târgu Frumos.