Patru asociaţii civice din Iaşi, care militează pentru infrastructură, au transmis o scrisoare comună prin care trag un semnal de alarmă cu privire la viitorul Autostrăzii A8.
Ministerul Transporturilor, condus de ministrul Răzvan Cuc, joacă un joc foarte periculos cu proiectul Autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș.
Posibile rațiuni electorale îl împing pe domnul Ministru să facă gesturi grăbite și să semneze contracte pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate fără suport financiar real, acțiune care riscă în mod serios să blocheze pe termen nedefinit construirea Autostrăzii A8.
Vineri, 10 mai 2019, la Consiliul Județean Iași s-a semnat contractul de prestări servicii de actualizare a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de 209 km dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț, ce reprezintă aproximativ 2/3 din Autostrada A8.
Reamintim faptul că sectorul Târgu Mureș-Târgu Neamț este traseul cel mai provocator, energofag și implicit complex de proiectat și construit dintre toate proiectele de infrastructură rutieră mare din România.
Pe cale de consecință, eforturile financiare, birocratice, administrative și logistice ale Statului Român ar fi trebuit să fie corespunzătoare.
Ca un scurt istoric, tronsonul Târgu Mureș-Târgu Neamț se află la a treia tentativă de analiză incipientă în faza de proiectare și implicit la a doua revizuire/completare a Studiului de Fezabilitate din 2009 și până în prezent.
În anul 2014 CNAIR a considerat suficientă suma de aproximativ 76.930.000 de lei (fără TVA) pentru reactualizarea studiului de fezabilitate din 2009.
Peste cinci ani de zile, în 2019, și la peste 12 ani de la prima licitație a studiului de prefezabilitate, CNAIR a decis că numai 9.900.000 lei (fără TVA) sunt arhisuficienți pentru continuarea demersurilor incipiente ale fazei de proiectare.
Deși suma anterioară era total insuficientă pentru un studiu de calitate, CNAIR s-a încăpățânat să semneze în aceste zile contractul denumit „Completarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț” pentru suma de 17.580.000 de lei (fără TVA) (!!!), adică 84.000 de lei pentru Studiu SF pentru un kilometru de zonă montană grea (aprox. 17.000 de euro!!!), și să îl atribuie unui consorțiu având ca lider compania Ingineria Especializada Obra Civil Industrial din Spania.
Valoarea atribuită este de numai 58,7% din valoarea estimată de licitație din 2019 și de numai circa 22,8 % față de tentativa de reactualizare SF din 2014.
Cu alte cuvinte, echipa de proiectare desemnată în anul 2019 trebuie să realizeze ce nu s-a făcut în 2014 pe o sumă mult mai mică, acum într-o piață a muncii cu costuri mari (inclusiv din cauza OUG 114/2018) și o legislație de mediu racordată la cerințele actuale europene.
Precizăm faptul că în valoarea de 17.580.000 de lei, proiectantul trebuie să realizeze, finalizeze și să avizeze în termen de 14 luni, pe lângă documentația tehnică, și următoarele investigații de teren:
-
Studiu topografic,
-
Studiu arheologic,
-
Evaluarea Impactului asupra Mediului,
-
Studiu geotehnic + studiu seismicitate,
-
Studiu hidraulic în vederea obținerii aviz G.A.,
-
Studiu de trafic.
Am transmis specificațiile proiectului de investiție − autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț, solicitând puncte de vedere oficiale de la experți independenți naționali și internaționali vizavi de costuri și termene de implementare.
Răspunsurile specialiștilor, consultanților și ale firmelor de proiectare cu experiențe similare au condus către valori ale completării SF, conform temei de proiectare a CNAIR în 2019, de 77.780.000 de lei − 136.340.000 de lei (fără TVA). Adică 634.000 lei pentru un kilometru (aproximativ 136.000 euro!).
Ca să rezumăm, contractul s-a încheiat cu un preț de 13.000 de euro pentru un kilometru, față de 130.000 cât reprezintă o estimare realistă pentru realizarea unui Studiu SF de calitate, care să fie un fundament solid la construirea autostrăzii.
Ce se poate întâmpla într-o asemenea situație?
-
După 14 luni, termenul de realizare, firma spaniolă să livreze un Studiu de Fezabilitate care să nu cuprindă tot ceea ce este necesar, la nivelul de calitate optim, pentru construirea în mod real a segmentului din Autostrada A8.
-
Pe parcursul lucrărilor, firma spaniolă să ceară suplimentarea contractului, apărând astfel posibile conflicte cu Guvernul și întârzieri.
-
Firma spaniolă să realizeze că nu poate face lucrarea cu aceste fonduri și să abandoneze contractul.
În oricare situație, realizarea Autostrăzii A8 poate suferi întârzieri majore sau chiar blocaj total.
În consecință, date fiind cele de mai sus, asociațiile noastre civice ce militează pentru dezvoltarea (infrastructurii) din Moldova își reafirmă dezamăgirea și consideră că cel mai important proiect de dezvoltare al Moldovei și implicit al României este subfinanțat și riscă să fie blocat pe termen nelimitat.
Acest lucru se va produce cu concursul larg al Guvernului României.
Asociațiile civice trag un semnal de alarmă și recomandă Guvernului României să explice public cum poate fi realizat acest studiu cu suma alocată. De asemenea, sugerăm Guvernului să contacteze din timp (etapa de proiectare incipientă) asociațiile de mediu cu experiența și expertiza necesară pentru a grăbi etapele de lucru și recomandăm adoptarea unui dialog și parteneriat activ și real cu actorii implicați în acest proiect major pentru Moldova!
Asociația „Moldova Vrea Autostradă”
Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”
Asociația „Pro Infrastructură”
Asociația „Împreună pentru A8”