Şcolile încep deja să-i pregătească pe viitorii angajaţi ai fabricilor din Iași

0
697

Planul de şcolarizare propus de ISJ prevede mai multe clase pentru învăţământul profesional, la cererea unor societăţi precum Antibiotice, Delphi, Aerostar, Climatherm şi Omco. Totuşi, pe ansamblu, în anul şcolar 2020-2021 vor fi mai puţine clase decât acum.

Unităţile de învăţământ ieşene au înaintat ISJ, la sfârşitul anului trecut, oferta educaţională: numărul de locuri şi numărul de clase de fiecare tip pentru clasele de început de ciclu – pregătitoare, a cincea, a noua (învăţământ liceal şi profesional). Propunerile pentru planul de şcolarizare 2020-2021 au fost prezentate, ieri, la Colegiul prefectural, de către inspectorul şcolar general, Genoveva Farcaş.

Actualmente, sunt înscrişi în clasa a VIII-a 7574 de elevi, mai puţini decât anul trecut, 8.133. „Din acest motiv, am prevăzut pentru clasa a IX-a 7.528 de locuri, diferenţa, mică, fiind explicată printr-un procent de repetenţie de aproximativ 0,55 la sută“, a spus inspectorul general.

Din totalul de 269 de clase propuse pentru clasa a IX-a, 187 vor fi la liceu învăţământ de zi (82, filiera teoretică, 87, filiera tehnologică şi 18, vocaţională) şi 82 în învăţământul profesional. În prezent, sunt 279 de clase, 189 la zi şi 90 în şcolile profesionale, cu ceva mai mult de 8.000 de elevi.

Ce se caută

Dintre cele 87 de clase solicitate în liceele tehnologice, cele mai multe (43) vor avea profil de servicii: economic (21), turism şi alimentaţie (14), comerţ (5), estetică şi igiena corpului omenesc (3). Cu profil tehnic vor fi 34 de clase: electronic şi automatizări (8), mecanică (6), construcţii, instalaţii şi lucrări publice (6), electromecanică (5) etc.

În învăţământul profesional – care se organizează doar la solicitarea operatorilor economici, după cum a precizat Rodica Dumitru, inspector pe discipline tehnice – vor fi 82 de clase (2.290 de locuri), cele mai multe, 28, fiind pe profil mecanică, în special mecanică auto. Industria textilă şi pielăria îşi păstrează locul al doilea în topul preferinţelor, cu 11 clase, după care urmează turismul şi alimentaţia, cu 9 clase şi jumătate, agricultura, 6 clase şi jumătate, şi profilul construcţii, instalaţii şi lucrări publice, 6 clase.

Învăţământul dual, pe val

Învăţământul dual, sprijinit de mediul privat inclusiv cu burse, va avea 9 clase şi jumătate din cele 82. Faţă de anul trecut, apar calificări noi: instalator sanitar şi reţele de gaze (12 locuri), mecanic aeronave (28 de locuri), sudor (14 locuri), electrician exploatare joasă tensiune (39 de locuri), operator industria de medicamente şi produse cosmetice (15 locuri) etc.

Practic, din 2018, de când a fost iniţiat, numărul de locuri în învăţământul dual a crescut deja de peste cinci ori, de la 45 la 257 de locuri. Companiile care au solicitat organizarea anumitor calificări profesionale sunt: Delphi – pentru electrician, la Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida“, Antibiotice – pentru operator medicamente şi electrican de josă tensiune, ArcelorMittal – sudor şi electrician, mai multe societăţi comerciale precum Hotel Unirea şi Select au nevoie de personal pentru alimentaţie şi servicii de turism, Aerostar – mecanic aeronave, Climatherm – pentru lucrători în domeniul instalaţiilor, OMCO – operatori la maşini comandă numerică şi lăcătuşi mecanici.

O şcoală pentru aglomeraţia Valea Adâncă

În învăţământul preşcolar ar urma să fie integraţi 19.233 de copii, respectiv 5.522 la grupa mică (3-4 ani), 6.383 la mijlocie (4-5 ani) şi 7328 în grupa mare (5-6 ani). La pregătitoare vor fi 355 de clase şi 7.142 de elevi, iar în primul an de gimnaziu, 8.241 de copii, grupaţi în 350,5 clase.

„Ne dorim ca propunerea pe care o înaintăm Ministerului Educaţie să fie una realistă şi corectă, care să asigure accesul tuturor copiilor din sistemul ieşean de învăţământ la educaţie“, a spus inspectorul şcolar general.

Genoveva Farcaş a prezentat apoi reţeaua de învăţământ, cu modificările propuse pentru anul şcolar următor, pornind de la nivelul minim de 300 de elevi, respectiv 150 dacă sunt numai preşcolari sau 100 dacă sunt preşcolari şi şcolari.

Astfel, Şcoala gimnazială Osoi (Comarna) îşi pierde personalitatea juridică şi, la fel, şcolile gimnaziale din Satu Nou (Belceşti), Hodora (Cotnari) şi Bodeşti (comuna Scânteia), cauza fiind numărul de elevi mai mic de 300. Acestea vor funcţiona în continuare, dar conduse de directorii unor instituţii şcolare mai mari din apropiere.

Totodată, vor fi deschise două şcoli, una la Valea Adâncă (Miroslava), prin transformarea grădiniţei cu program normal în şcoală primară, şi una la Pocreaca (Schitu Duca), unde va fi redeschisă şcoala primară.

În schimb, unele instituţii, precum Şcoala primară Băiceni (Todireşti) vor fi scoase din reţeaua de învăţământ pentru că nu se mai desfăşoară activitate didactică acolo.