Cele două asociaţii civice “Moldova vrea Autostradă” şi “Împreună pentru A8” au atras atenţia asupra pericolului care stă în spatele Hotărârii privind aprobarea Studiului de fundamentare pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași. De asemenea, un punct de vedere a fost expedial în data de 30 decembrie 2018, preşedintelui Comisiei Naţionale de Strategie și Prognoză , Ion Ghizdean. Reacţia vine ca urmare a unor articole de presă (VEZI AICI) care au dezvăluit taxa pe care şoferii o vor plăti pentru utilizarea autostrăzii, daca aceasta va fi construită prin Parteneriat Public Privat.
“Menționăm faptul că asociațiile Împreună pentru A8 și Moldova Vrea Autostradă susțin și agreează implementarea acestui proiect de investiții major și strategic pentru România prin diverse forme, așa cum este stipulat dealtfel și în Legea nr. 281/28.11.2018, care menționează și formula Parteneriatului Public-Privat, dar nu oricum și nu fără o consultare și dezbatere corectă și transparentă. Importanța A8 este covârșitoare pentru regiunea Moldovei, această autostradă fiind cuprinsă în Master Planul General de Transport al României (MPGT), ca parte a culoarului principal de transport TEN-T CORE Timișoara – Sebeș – Târgu Mureș – Iași – Ungheni, recunoscut și agreat de către Comisia Europeană. Prin urmare, A8 – în integralitate sau parțial – este un obiectiv care se califică la finanțarea din fonduri europene. Așteptarea noastră de la studiul de fundamentare este să demonstreze clar că formula PPP este oportună și de preferat în comparație cu finanțarea prin fonduri europene”, se arată în comunicatul remis de asociaţiile civice care susţin A8.
Asociaţiile nu sunt convinse că PPP este o soluţie mai potrivită decât fondurile europene şi solicită o nouă dezbatere cu factorii decidenţi, la Iaşi.
“Având în vedere că există varianta utilizării fondurilor europene și în lipsa unei demonstrații clare ca PPP este soluția mai potrivită, ne rezervăm dreptul, în calitate de promotori și reprezențanți ai societății civile din Moldova, de a denunța orice demers care urmărește blocarea investiției și nu facilitarea realizării ei, inclusiv acest Studiu de Fundamentare pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Menționăm, de asemenea, că solicităm organizarea unei dezbateri publice, după procedura legală, în care să se armonizeze sau să se corecteze punctele de vedere cu privire la HG aflată în dezbatere. Recomandăm realizarea acestei dezbateri în Iași, cu deplasarea decidenților guvernamentali și pentru a se oferi posibilitatea cât mai multor cetățeni să-și spună punctul de vedere cu privire la acest obiectiv de interes strategic și de siguranță națională – autostrada A8”, au mai adăugat reprezentanţii celor două asociaţii.