DOCUMENT Iată taxa pe care o vor plăti şoferii pentru autostrada Iaşi – Tg. Neamţ, dacă va fi realizată prin PPP

0
944

Comisia Nationala de Prognoza a publicat pe site-ul oficial Studiul de fundamentare pentru autostrada Targu Neamţ – Iasi, ce ar urma sa fie realizata printr-un parteneriat public – privat (PPP). Potrivit documentului, investiția e estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcția, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român, scrie g4media.ro.

Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 1 martie a fiecărui an, proporțional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior, mai scrie sursa citată.

“Riscul asociat acestui proiect are o valoare de aproximativ 440 – 520 milioane euro ceea ce reprezintă 4 – 52% din valoarea capitalului total estimat. În cazul tradiţional de achiziţie a lucrărilor riscul preluat de autorități este de 323 mil euro pe când în cazul realizării în parteneriat public – privat, partenerul public preia un risc de numai 80 de milioane. Câștigurile sociale rezultate din implementarea proiectului autostrăzii Târgu Neamț – Iași demonstrează, conform studiilor realizate anterior, impactul semnificativ pe care acesta îl are în viețile cetățenilor: salvarea de minim 10 vieți omenești în fiecare an, economisirea de timp, îmbunătățirea calității aerului prin economii de emisii poluante de până la 63 mii tone de CO2/an. În aceste condiţii, apare ca evidentă îmbunătățirea calității mediului, implicit a sănătății populației, prin reducerea poluării aerului și a nivelului de zgomot din interiorul localităților situate pe rutele alternative, față de traseul propus al proiectului”, se arată în nota de fundamentare care poate fi consultată mai jos.

Studiul de fundamentare a proiectului autostrăzii poate fi analizat AICI

Nota de fundamentare poate fi consultată AICI