Discursul Iuliei Cociuba, șefa de promoție a Colegiului „Mihai Viteazul” din Ineu, viralizat pe Internet, i-a împărțit pe profesori. Deși cei mai mulți o critică pe elevă, sunt și profesori care recunosc problemele sistemului și care îndeamnă la o analiză „cu luciditate”.
Discursul Iuliei Cociuba, șefa de promoție a Colegiului „Mihai Viteazul” din Ineu care a spus, printre altele, că „în loc să fie un loc al învățării și dezvoltării, școala a devenit o sursă de frustrare și dezamăgire pentru mulți” și că „școala m-a învățat să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde” , a devenit subiect aprig de discuție pe mai multe grupuri de Facebook în care cei mai mulți membri sunt cadre didactice. Profesorii o critică dur pe adolescentă, reproșându-i că a rostit un astfel de discurs într-un moment nepotrivit, „umbrind festivitatea de absolvire”. Alți profesori sunt și mai categorici și îi desființează cu totul opinia, acuzând-o pe absolventă de ipocrizie și reproșându-i că „a ieșit la atac atunci când s-a văzut cu sacii în căruță”. Sunt în schimb profesori care recunosc că sistemul de învățământ românesc are probleme reale iar o parte din vină o poartă și profesorii.
„Elevii au devenit oportuniști, vânători de note, nu-i mai interesează valorile, domnișoara șefă de promoție. Știm să ieșim la atac numai după ce ne vedem cu sacii în căruță”, este unul dintre comentarii.
Într-un alt comentariu, un membru al grupului atrage atenția că nu atât conținutul mesajului a fost nepotrivit, cât momentul ales. Mai mult, profesorul spune că „a fost învățată” să acționeze. „Nu este vorba că fata aceasta are sau nu dreptate, nu este vorba că sistemul poate fi îmbunătățit, este vorba de momentul în care acest adolescent a fost învățat să acționeze. Trebuia să fie un moment festiv al unui sistem în care ea a excelat și care a fost transformat într-unul acuzator. Și acum să vedem câți elevi o vor urma (așa cum speră unii)”, este mesajul.
„Îi doresc domnișoarei cu discursul în cauză să ajungă profesor și să aibă elevi care-i vor „mulțumi” așa cum a făcut-o ea. Atunci să o văd! Până atunci, doamnelor și domnilor profesori, hai să ne vedem de treabă!”, comentează un profesor.
„Este discursul unei eleve „model” care nu are valori, valori familiale. Mass-media promovează și dă valoare unor asemenea acte precum «discursul unei eleve»???!!! Un discurs pompos, cuvinte goale, fără perceperea conținutului. «Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică»???”. Bine că nu a adăugat bullying din partea profesorilor. Poate dacă ar face un exercițiu de gândire onest, «eleva exemplară», ar realiza că a făcut o gravă eroare prin acel discurs. Într-o zi frumoasă și memorabilă a reușit să lase un gust amar deopotrivă profesorilor și colegilor ei. Poate homeschooling era o varianta mai bună pentru «eleva exemplară». Ereditatea +mediul (școala……) + familia sunt trei factori decisivi în formarea personalității. Concluzionez retoric, «săraca fată bogată», scrie un alt profesor.