Dezbazerea “Font comun pentru Autostrada A8”: Politicienii s-au pus la aceeaşi masă

0
890

Politicienii ieşeni din tot spectrul politic, reprezentantul Ministrului Transporturilor, experţi din organizaţiile civice Împreună pentru A8, Moldova vrea Autostradă şi din organizaţia de mediu Grupul Milvus, au susţinut o dezbatere pe proiectul Autostrăzii A8, la Muzeul Unirii Iaşi. Cătălin Urtoi, vicepreşedinte al Asociaţiei Împreună pentru A8 a declarat, în deschidere, că Autostrada A8 a fost trimisă pe planul doi de priorităţi de către actualii guvernanţi.

 “Avem o problemă de prioritizare. Există nişte indicatori stabiliţi iar A8 este prioritară faţă de alte proiecte din Moldova şi din ţară. Mai avem o problemă de mediu, fiind avertizaţi că A8 are mari probleme de mediu. Am luat lista cu toate ariile protejate care ar ridica asemenea probleme şi următorul pas este să vedem care sunt soluţiile de traversare a acestoz zone. Am făcut verificări ca să vedem că aceste soluţii nu sunt nici grele nici scumpe. Nu suntem primii care facem autostrăzi prin munţi şi arii protejate. Trebuie să cercetăm soluţiile unui alt tronson de autostradă care are proprietăţi similare cu A8”, a spus senatorul PSD, Vasile Toma.

“Perspectivele pentru infrastructura Moldovei sunt ceva mai largi decât al autostrăzii. Putem discuta de drumurile exprese Tg. Frumos – Botoşani, Tişiţa -Tecuci – Bârlad – Albiţa, modernizarea drumului expres care leagă Bucureşti de Roman, calea ferată rapidă Bucureşti – Iaşi cu 5 staţii şi cu o viteză de 160 km/h. Referitor la resurse, de la buget putem aloca 1,5 miliarde euro pe an iar de la UE poate veni 1 milon de euro anual. Dacă facem o scoteală, în 5 ani putem avea între 20-30 miliarde euro fără să afectăm deficitele bugetare , ca să facem drumurile rapide, calea ferată, autostrăzile. Aceasta autostrada are trei tronsoane cu abordări diferita. La Iaşi – Ungheni avem o problemă cu podul de la Ungheni. Se discută despre locaţia acestuia. Pe Iaşi – Tg. Neamţ, studiul este făcut, are nevoie de nişte adaptări dar este cel mai fezabil. Pe acest tronson se va declanşa parteneriatul public privat. Unii spun că e sigur, eu spun că e incert, fiind o experientă nouă. Daca până la 1 martie 2019, PPP nu se încheie cu succes, trecem pe procedura clasică cu finanţare de la buget, dar care are proceduri mult mai greoaie”, a declarat senatorul ALDE, Varujan Vosganian.

Deputatul PNL, Marius Bodea a subliniat importanţa construirii acestei autostrăzi, motivând că destinaţia aceasteia nu este una turistică ci una de facilitare a investiţiilor şi transportului de marfă. Din acest motiv, deputatul liberal a mai precizat că, împreună cu societatea civilă, va pune presiune pe guvernanţi, astfel încât acest proiect să prindă contur.

Reprezentanţii Grupului Milvus au făcut o analiză asupra impactului pe mediu, generat de construcţia Autostrăzii A8. Aceştia spun că extinderea şi dezvoltarea infrastructurii de transport duce la fragmentarea peisajului şi habitatelor, schimbarea modului de folosire a terenurilor, bariere pentru migraţia speciilor sălbatice, impact asupra comunităţilor locale.