Francis Ford Coppola rescrie de la început până la sfârșit unul dintre cele mai discutate filme ale sale, informează ANSA. La treizeci de ani după ce a fost masacrat de critici după lansarea filmului “Nașul-partea a treia”, regizorul american se pregătește să distribuie într-un număr limitat de săli de cinema și pe home video cel de-al treilea și ultimul episod al celebrei trilogii.
Coppola a schimbat până și titlul filmului. “The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone” de Mario Puzo, aduce un omagiu scriitorului și co-scriitorului, fiind de fapt titlul ales de ambii și care a fost schimbat de Paramount pentru a continua succesul primelor două filme. Regizorul în vârstă de 81 de ani a făcut toate ajustările necesare pentru a clarifica drama centrată pe temele morţii și mântuirii. În Italia, filmul va fi disponibil începând cu 10 decembrie cu Universal Pictures Home Entertainment pe DVD și Bluray.
“Coda” începe mergând “in medias res” cu scena în care Michael Corleone (Al Pacino) negociază un împrumut de milioane de dolari cu Banca Vaticanului, iar în final, în loc să-l omoare pe bătrânul Naș, noua variantă îl arată bătrân, dar viu: “Atunci când sicilienii îți urează ‘O sută de ani’… înseamnă viață lungă”… “Iar un sicilian nu uită niciodată”, citim pe ecran înainte titlurile de sfârşit. Noul final îl lasă pe Michael Corleone într-un “purgatoriu” al propriei sale creații: “A-l lăsa în viaţă pe Michael, asta este adevărata tragedie”, a comentat Al Pacino.
Primii doi “Nași”, lansați în 1972 și 1974, au colecţionat nouă premii Oscar și aproape un miliard de dolari în box-office. “Partea a treia, cu șapte nominalizări, dar fără statuete și cu un box office de 136 de milioane, a fost considerată mereu Cenușăreasa trilogiei. După eşecul filmului “Cotton Club” şi a unui muzical, Coppola avea nevoie de bani pentru a ieși “dintr-o criză în care pierdusem aproape totul”, aşa cum a declarat regizorul pentru New York Times. Paramount făcea presiuni pentru ca pelicula să fie lansată în cinematografe înainte de Crăciunul anului 1990. Coppola a respectat înţelegerea, însă la debutul filmului, criticii au fost nemiloși: “Nu e doar o dezamăgire, ci un eșec atât de mare încât ţi se rupe sufletul”, a scris “The Washington Post”.
Critricii nu l-au desfiinţat doar pe Coppola. Recenziile vremii au atacat în principal interpretarea amatorială a fiicei sale Sofia, aleasă în grabă pentru rolul Mary, fiica lui Michael, în locul Wynonei Ryder care renunțase în ultimul moment. “Au lovit-o pe Sofia cu glonțul care îmi fusese trimis mie”, a comentat regizorul pentru “New York Times”, evocând una dintre ultimele scene ale filmului în care Mary este ucisă de un asasin trimis de mafie pe scările Teatrului Massimo din Palermo