Albia râului Bahlui din municipiul Iași va deveni loc de promenadă – proiect de 12,1 milioane de euro

0
2347

Amenajarea arhitecturală a râului Bahlui din municipiul Iași intră din nou în discuție după o pauză de mai mulți ani. Recent, Primăria Iași a decis să reia proiectul demarat în 2014 și care a stagnat vreme îndelungată. Noul proiect de amenajare a râului Bahlui are o valoare de 58,5 milioane lei (12,1 milioane euro) și va fi corelat cu cele două pasaje supraterane rutiere din Podu Roș, potrivit bzi.ro.

Primăria Iași a demarat din nou proiectul legat de amenajarea arhitecturală a râului Bahlui, obiectiv care a rămas doar la stadiul de studiu de fezabilitate în ultimii ani. Proiectul va intra în discuție în ședința de Consiliu Local. Executivul municipalității dorește să actualizeze sumele legate de valoarea investiției. Conform documentului, proiectul legat de amenajarea arhitecturală a râului Bahlui va beneficia de elemente noi odată cu pasarelele din Podu Roș. Documentația inițială a fost realizată de societatea Proex Consult SRL Iași în cursul anului 2014. În ultimii 7 ani nu s-a mai realizat însă mare lucru.

Cum arată amenajarea râului Bahlui din Iași? Debarcadere de-a lungul cursului de apă

Proiectul a fost corelat cu viitoarele pasaje supraterane din Podu Roș, astfel încât investițiile au fost actualizate. Conform proiectului de hotărâre ce va fi aprobat de Consiliul Local, lucrările vor cuprinde mai multe aspecte.

„Se propune amenajarea unui nod hidrotehnic în zona podului Tudor Vladimirescu, compus dintr-un stăvilar, scară de pești și o roată hidraulică. Se propune construirea a patru debarcadere pentru ambarcațiuni de mici dimensiuni, cu vâsle. Se mai propune și construirea unor piste de alergare la nivelul bermei (suprafață amenajată de-a lungul unui terasament)”, se arată în proiectul de hotărâre.

În proiect mai apare și construirea a șase platforme belvedere (de promenadă) la nivelul trotuarului. În plus, proiectul cuprinde și construirea a 12 scări ce facilitează accesul de la trotuar la bermă. Conform documentației, noul proiect mai prevede și construirea a 7 rampe ce facilitează accesul de la trotuar la bermă. Se are în vedere și realizarea iluminatului arhitectural, amenajarea unor locuri de stat și a mobilierului urban. Un alt aspect este legat și de plantarea de vegetație.

Proiect reluat după ani de pauză. Amenajare în Podul de Piatră și Podul Tudor Vladimirescu

Proiectul intră din nou în calcul după o perioadă de circa 8 ani de la decolmatarea râului și amenajarea acestuia. În cursul anului 2013 a fost finalizat un proiect legat de amenajarea râului Bahlui și de mărirea capacității de transport a albiei. Amenajarea arhitecturală a râului Bahlui din Iași a fost prezentată pe larg în cadrul documentației din 2014 și reactualizată în 2017. Deși proiectul nu a mai înaintat, în momentul de față, acesta a fost reluat.

„Amenajarea arhitecturală a râului Bahlui cuprinde zona dintre Podul de Piatră și Podul Tudor Vladimirescu, pe o lungime de 2.438 metri. Pentru realizarea unui luciu de apă se propune amenajarea unui prag în albia minoră a râului Bahlui în amonte de Podul Tudor. Pragul va avea înălțimea de 2.20 metri. Pentru controlul calității apei din acumulare, în cele 9 guri de deversare ale sistemului de canalizare vor fi montați senzori care vor monitoriza calitatea apei deversate în Bahlui”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Poduri noi peste Râul Bahlui din Iași

Documentația prevede și construirea unor poduri pietonale peste cursul de apă. Proiectul va fi însă regândit din cauza celor două pasaje supraterane din Podu Roș.

„În proiectul din 2014, în zona Facultății de Chimie și în zona Facultății de Construcții, se propunea amplasarea a două poduri hobanate (din piloni), ce facilitează circulația pietonilor între cele două maluri. Având în vedere că pe amplasamentul din zona Făcultății de Construcții se va amenaja pasajul suprateran din Podu Roș, podul hobanat trebuie relocat. Noul amplasament va fi în amonte, în apropierea Podului de Piatră. Aceste poduri vor fi racordate la câte două rampe pietonale ce asigură legătura între cota trotuarului și cota bermei. Această legătură va fi una închisă, asemănătoare unei piste de alergare”, se mai arată în proiectul de hotărâre.