Proiect privind construirea unei autogări moderne în Iași

0
1160

Romeo Vatră, liderul liberalilor din Consiliul Județean afirmă că a inițiat alături de Silviu Apostol,  un proiect de demarare a construirii unei autogări moderne de către Consiliul Județean Iași în colaborare cu Primăria Municipiului Iași. 

„Prima noastră opțiune este construirea unei autogări subterane în perimetrul actualului Depou de pe Silvestru, cu o legătură subterană cu Gara. Mai avem în vedere o variantă a unei autogări suplimentare care să deservească traficul care intră  în zona de sud a municipiului. Ambele variante trebuie să fie conectate la transportul feroviar,  la liniile de transport public urban și cu facilități de transfer la Aeroportul Iași.

În cadrul acestui proiect am propus, de asemenea,  amenajarea stațiilor de transport public județean aflate pe teritoriul municipiului Iași.

După 30 de ani de la revoluție, Municipiul Iaşi nu are o autogară principală la standarde moderne, din păcate, administrația locală nu a avut bunăvoința de a rezolva o problema care sa rezolve nevoile de transport public județean și interjudețean.


În acest moment, în programul de transport public  județean figurează peste 100 de curse regulate care au drept capăt de linie municipiul Iași, la care trebuie să adăugăm și cursele cu destinații în alte județe.

În mod oficial, toți operatorii de transport public județean trebuie sa aibă un contract cu o autogara pentru a putea transporta călători, având ca punct de plecare în una din autogările particulare existente precum Real Fresh, Metchim, Eurovoyage etc.
Dar, în realitate capătul de traseu, de exemplu pentru Iaşi – Movileni, nu este autogara Metchim, ci stația de la Rond Agronomie, sau cursa Iaşi – Rediu nu pleacă nici ea de la Metchim, ci din parcare de la fosta Billa, un alt exemplu îl reprezintă pasajul Nicolina, sub care s-a format ad hoc o mini autogară. În mod uzual, ignorând programul de transport public,  plecarea în cursă nu se face din autogară, ci din parcarea unor supermarketuri precum Kaufland Nicolina sau Kaufland Alexandru. Astfel, avem autogări fantomă, care se află în zone greu accesibile și în care se operează doar câteva curse pe zi, dar au contracte foarte multe cu operatorii de transport. De exemplu, am vizitat autogara Eurovoyage în care nu era niciun călător și nicio mașină parcată la peron.

Am făcut acest preambul pentru a demonstra că în transportul public județean predomină haosul, lipsa de organizare și este ordinea zilei nerespectarea programului de transport.

Un alt aspect important, care trebuie subliniat, îl reprezintă siguranța și confortul călătorilor în aceste autogări și stații care sunt, de facto, capăt de linie. Lipsite de orice protecție împotriva intemperiilor, fără bănci pentru odihna, fără afișaje care să indice orarul curselor, așa arată stațiile din municipiul Iaşi în care singurul mijloc de informare este din vorbă în vorbă, în care călătorii trebuie să stea în noroaie, să înfrunte vântul, ploaia și ninsoarea, dovedind o crasă lipsa de respect a autorităților față de locuitorii județului Iași.

Din acest motiv, construcția unei autogări centrale și amenajarea stațiilor folosite pentru îmbarcare și debarcarea călătorilor care folosesc serviciile de transport public județean, trebuie să fie o prioritate pentru Consiliul Județean. În mod obligatoriu, este necesară o colaborare cu Primăria Municipiului Iași pentru a reuși împreună sa creionăm și să definitivăm acest proiect de îmbunătățire a condițiilor de transport public județean și interjudețean.”