Autostrada A8 a adunat ieșenii, autoritățile și partidele la aceeași masă: “Cerem un calendar clar, asumat.”

0
2009

La Iași, proiectul Autostrăzii A8 a strâns la aceeași masă asociațiile civice, autoritățile locale și parlamentari ieșeni, ca urmare a declarațiilor controversate făcute de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, privind finanțarea în PNRR pentru capetele montane.

Printre participanți s-au aflat deputații Alexandru Muraru și Sorin Năcuță, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, vicepreședintele CJ Iași, Marius Sorin Dangă și administratorul public al județului Iași, Andrei Cazacu.

“Vorbim astăzi de termene și surse de finanțare pentru care am făcut interpelări încă de la începutul acestui an cu referire la Autostrada A8. Orice progres a fost salutat și, pe de altă parte, orice impediment a declanșat reacție rapidă din partea noastră.După cum știți, am făcut un apel public la ministrul Transporturilor să clarifice termenii de execuție pentru autostrada A8 Ungheni – Iași – Tg. Mureș și să respecte ceea ce acest guvern și-a asumat prin programul prezentat Parlamentului. Faptul că ne-am asumat să realizăm integral A7 și capetele din sectorul montan al Autostrăzii A8, respectiv Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin prin PNRR, înseamnă că trebuie să ne asumăm încadrarea în cerințele Comisiei Europene.”, a declarat deputatul Alexandru Muraru, președintele PNL Iași.

La rândul său, președintele Consiliului Județean Iași, face apel la toți decidenții să prezinte un calendar clar și asumat pentru cele două capete montane ale Autostrăzii A8.

“Pozitia noastra este clară. Cerem Guvernului, Prim-Ministrului, Ministrului Transporturilor si Directorului General CNAIR un calendar clar, asumat, astfel încât să nu pierdem banii din PNRR pentru capetele din sectorul montan al Autostrăzii Moldovei, respectiv  Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin. Pentru tronsonul Moțca – Ungheni, de care se ocupă Consitrans, proiectantul  ne-a asigurat că vom avea la începutul lunii august varianta finală de traseu. Consitrans consideră că fazarea proiectului, respectiv Moțca – Lețcani și Lețcani – Ungheni, ar fi cea mai avantajoasă în acest moment. Această etapizare ar permite ca sectorul Moțca – Lețcani să fie scos la execuție în cel mai scurt timp. Oricare va fi soluția aleasă în final, important este ca acest proiect să fie implementat. Vom continua să punem presiune, indiferent de cine conduce Ministerul Transporturilor, Guvernul sau orice altă institutie implicată,  astfel încât să nu pierdem această șansă la dezvoltare pe care o reprezintă A8 pentru Moldova’’, a declarat președintele Consiliului Județean, Costel Alexe.

Pentru ca etapele birocratice să poată fi scurtate, Consiliul Județean Iași a realizat, încă de acum un an, un grup de lucru interinstituțional împreună cu Prefectura, instituții cu atribuții în domeniu, ONG-uri care militează pentru A8 și 20 de primării.

“Acest grup de lucru a avut rolul de a sprijini CNAIR în relația cu autoritățile locale pentru actualizarea SF-ului pe baza noilor PUZ-uri și PUG-uri. Au fost organizate, de asemenea, întâlniri de lucru și dezbateri publice la care au participat Primăria Municipiului Iași, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, UAT-urile de pe traseul viitoarei autostrăzi, dar și locuitorii din zonă și toți cei interesați de proiectul A8. Am căutat cele mai bune soluții și pentru conectarea la viitoarea autostradă, luând în calcul Parcurile Industriale, centurile orașelor Podu Iloaiei și Târgu Frumos și traseul Centurii de nord a Municipiului Iași, dar și accesul la Spitalul Regional de Urgențe și Aeroportul Internațional Iași. Consiliul Județean Iași își va asuma în continuare rolul de a mobiliza toți actorii implicați în acest proiect, astfel încât să eliminăm orice fel de piedici birocratice’’, a mai spus președintele CJ, Costel Alexe.