INTERVIU Andrei Cazacu, Secretar de Stat în Ministerul Mediului: „Dacă vrem să schimbăm cu adevărat ceva trebuie să ne transformăm din cei care observă în cei care fac!”

0
712

În cadrul unui interviu acordat pentru Ziarul de Iași, Andrei Cazacu, secretar de stat în Ministerul Mediului și candidat PNL  pentru Senatul României a susținut necesitatea de aliniere a politicilor naționale de reciclare la directivele stabilite la nivel european, prin adaptarea cadrului legislativ la necesitățile actuale.

Redăm în continuare conținutul integral al interviului:

1. Cum sprijină legislația română politicile de mediu, în special cele privind reciclarea?

În ultimii ani, ne-am apropiat puțin de modelul european de utilizare rațională a resurselor naturale și de management al deșeurilor, dar suntem încă departe de a gestiona cu maximă eficiență modul în care reciclăm, atât la nivel individual, cât și colectiv sau organizațional. E important să facem asta respectând directivele europene, în principal cele care vizează depozitele de deșeuri, ambalajele și deșeurile de ambalaje, vehiculele scoase din uz, deșeurile de baterii și acumulatori sau de echipamente electrice și electronice, dar și produsele din plastic de unică folosință.

2. În ultimul an, ați făcut parte din executiv, în calitate de Consilier al Ministrului Mediului și Secretar de Stat. Cum ați văzut relația executiv – legislativ din postura de om activ implicat în procesul de implementare a proiectelor de mediu?

Legislația este cel mai important instrument pe care executivul îl are pentru a aplica adevăratele  măsuri de protecție a mediului. Legile bine făcute ne permit să intervenim acolo unde identificăm derapaje pe de o parte, dar și să dezvoltăm o strategie eficientă pe termen lung, pe de altă parte. 

În acest ultim an, cât timp a avut mandatul de Ministru al Mediului Costel Alexe, am reușit să obținem importante victorii legislative, cum ar fi modificarea Codului Silvic, prin trecerea de la o legislație prea relaxată, incapabilă să stopeze tăierile ilegale de păduri, la una mult mai exigentă, cu pedepse mult mai grave pentru cei care fură pădurile României. Furtul de arbori a intrat direct sub incidență penală, camioanele sau tirurile cu care sunt transportați arborii tăiați illegal vor fi confiscate, tăierile la ras au fost interzise în rezervațiile naturale, iar acestea sunt doar câteva dintre noile măsuri legislative menite să asigure o protecție mai bună a pădurilor țării.

3. Candidați la alegerile parlamentare din 6 decembrie. De ce politică, de ce PNL și de ce candidatura pentru Senatul României?

Sunt un susținător al implicării, de la nivel individual, la cel colectiv. Cred că dacă vrem să schimbăm cu adevărat ceva trebuie să ne transformăm din cei care observă în cei care fac. Încă de mic copil am avut un simț al observației foarte bine dezvoltat și îmi amintesc că găseam deseori lucruri pe care le-aș  fi văzut făcute altfel, de la modul de predare în școală la oportunitățile pentru elevi în afara acesteia. În studenție, mi-am dat seama că toate ideile acestea de schimbare, pe care sunt sigur că le au mulți români, vor avea cu adevărat valoare doar dacă găsesc o cale de a implementa. Așa am făcut pasul către politică,care mi s-a părut cel mai bun instrument de a produce o schimbare care să aibă impact pozitiv asupra cât mai multor oameni.

Am ales PNL pentru că este un partid istoric, cu valori care au reușit să se păstreze de la 1875 până astăzi. În continuare, PNL este partidul care sprijină dezvoltarea „prin noi înșine”, punând în centru omul cu calitățile sale, ca fiind cel mai important vector al schimbării.Candidatura pentru Senatul României a fost un pas firesc după 13 ani de activitate politică, timp în care am înțeles cum funcționează procesul legislativ, dar și ce trebuie schimbat pentru ca românii să se simtă mai bine reprezentați și să existe un echilibru în reprezentarea echitabilă a fiecărei comunități, Moldova fiind constant o regiune neglijată. 

Ultimul an petrecut la Ministerul Mediului în calitate de Consilier al Ministrului a fost definitoriu în consolidarea acestei decizii pentru că am văzut încă o dată că timpul nu stă în loc și e nevoie să acționăm rapid. Acum, în calitate de Secretar de Stat mi-am propus să continui proiectele începute și, tocmai fiindcă înțeleg cât de necesare sunt legile pentru ca munca executivului să fie funcțională, îmi doresc să contribui și eu la dezvoltarea unei legislații care să favorizeze implementarea eficientă a proiectelor de mediu.

4. Cum vedeți formarea viitoarei majorități parlamentare? Va fi nevoie de un compromis politic?

Atât timp cât avem în vedere proiectele de țară și votăm programele care să le fie de folos românilor, nu vorbim practic de niciun compromis. Scopul tuturor parlamentarilor, indiferent de apartenența politică, de ideologie, de valori politice trebuie să fie îmbunătățirea calității vieții românilor și dezvoltarea țării.

O spun din capul locului că prioritățile le stabilesc românii, nu politicienii. Schimbările se fac pentru țară, iar toți politicienii trebuie să înțeleagă că înainte de a fi demnitari sau guvernanți sunt cetățeni ai României, iar responsabilitatea majoră este față de comunitate. 

De aceea, o prioritate va fi menținerea dialogului cu oamenii, colaborarea cu aceștia printr-o relație deschisă, bazată pe schimbul de idei, pe comunicare constantă, astfel încât să ne asigurăm că orice proiect legislativ exprimă o nevoie comună. Dacă privim astfel lucrurile, înțelegem că viitorii parlamentari trebuie să funcționeze ca o echipă ce acționează pentru un scop comun, nu ca niște opozanți politici care țin blocate proiecte sau nu susțin inițiative pentru că nu sunt ale lor. 

5. Ce vă recomandă pentru funcția de Senator?

Sunt tânăr, sunt motivat și m-am implicat în politică cu cele mai bune intenții. Mi-am dorit de fiecare dată, oriunde am lucrat, să fiu mai mult decât un om într-o funcție, să găsesc mijloacele pentru a schimba în bine chiar și un singur lucru, o singură procedură care să rămână drept model indiferent de administrație. Îmi doresc să aduc această viziune și în Parlament pentru a crea proiecte legislative pe termen lung, care să asigure stabilitate și constanță României, nu doar să fie un instrument cu capital electoral.