Noul preşedinte al Consiliului de Administraţie de la Aeroport revine într-o funcţie de conducere la aproape trei ani după ce a fost alungat, la propriu, din biroul de director general al regiei. Amintim că, la sfârşitul lui 2017, Alexandru Anghel deţinea acest mandat cu titlu temporar şi câştigase prin concurs un nou mandat de membru în CA. El a fost mai întâi suspendat ilegal, în 2017, chiar înainte de Crăciun, apoi i s-a reziliat contractul de director la începutul lui 2018. Dacă, atunci, lăsase Aeroportul cu un profit de două milioane de euro şi un trafic anual de 1,15 milioane de pasageri, acum profitul s-a redus la jumătate (4 milioane în 2019), iar traficul a crescut cu doar 168 mii. În 2017, Blue Air era operatorul principal de zboruri la Iaşi. Astăzi, compania mai efectuează doar trei curse pe săptămână, de la Iaşi la Bucureşti. Evident, problemele financiare ale Blue Air nu pot fi puse pe seama celor de la Aeroport, însă Anghel a subliniat că era obligaţia şefilor aerogării să caute, să atragă alte companii aeriene către Iaşi.
Trebuie menţionat că, în aşteptarea ajutorului promis de către guvern încă de la ieşirea din starea de urgenţă, Blue Air a anulat mai multe curse, atât de la Iaşi, cât şi din Bacău şi Bucureşti. Aeroportul băcăuan tocmai s-a redeschis în urmă cu o săptămână, după lucrări de modernizare a pistei care au durat două luni. Şi Wizz Air a redus frecvenţa unor curse aeriene, la fel, atât din Iaşi, cât şi din Bacău. Astfel, în locul celor două curse săptămânale de la Iaşi spre Billund (Danemarca), a rămas un singur zbor, de la Bacău. Din cele trei curse spre Roma de la Iaşi, una se va opri în Bacău. La fel, cursa de Catania a „plecat” de la Iaşi la Bacău, de unde Wizz mai operează un zbor săptămânal spre München (Memmingen). Din Bacău, Blue Air continuă să opereze destinaţii externe: Londra (4 zboruri pe săptămână), Dublin (2), Roma, Torino şi Bergamo (câte unul). Din Iaşi, practic toate destinaţiile externe sunt ale Wizz Air. Avioanele Tarom zboară la Bucureşti unul până la trei zboruri pe zi, iar Austrian Airlines, de două ori pe săptămână spre Viena. Cu Wizz, se poate ajunge la Londra (zilnic), la Roma, Bergamo, Eindhoven, Liverpool, Dortmund, Bologna şi Bruxelles. Parisul este o promisiune, din noiembrie, alte curse fiind propuse abia pentru jumătatea lui decembrie.
„Prioritatea acum este stabilizarea traficului pe Aeroport, să menţinem destinaţiile – cel puţin cele care erau operate înainte de criză”, a declarat Alexandru Anghel pentru ziaruldeiasi.ro.
Dacă anul acesta este unul complet atipic, nu la fel se poate spune despre 2018 şi 2019. Extinderea platformei betonate pentru staţionarea avioanelor este singura investiţie de anvergură din toată această perioadă. În schimb, în loc să fie realizat proiectul pe fonduri europene de extindere a actualelor terminale de pasageri şi a parcării, conducerea Aeroportului s-a concentrat pe un studiu costisitor cu un rezultat previzibil: mai multe oportunităţi de dezvoltare dincolo de pistă – însă cu un cost mult mai mare, un nivel de finanţare incert şi într-o perspectivă neclară, date fiind condiţiile restrictive din această perioadă. Ezitarea de la Iaşi, care a lăsat loc dezvoltării infrastructurilor aeroportuare la Suceava şi Bacău, a dus la pierderea avantajelor, a mai subliniat Alexandru Anghel.
„Vom analiza cu atenţie documentele Masterplanului, pentru că, la o primă vedere, calitatea nu e una corespunzătoare. Nu este oportună folosirea lui acum, iar banii i-am putea folosi pentru alte proiecte, care deja există. Pe partea de dezvoltare, vom încerca să abordăm investiţii pe termen scurt din fonduri europene”, declarat noul președinte CA Aeroportul Iași.