Transportul public ieşean va avea un sistem e-ticketing. Iată ce presupune acesta.

0
912

Toate vehiculele operate de Compania de Transport Public (CTP) SA vor fi echipate cu 920 de validatoare duale (pentru carduri contactless şi bilete pe hârtie), integrate şi compatibile cu sistemul de ticketing existent pe cele 100 de autobuze noi, suficiente și pentru extinderea pe mijloacele de transport existente, precum și pe tramvaiele, autobuzele electrice și troleibuzele în curs de livrare sau de achiziție. Totodata vor fi instalate și integrate numărătoare de călători, care utilizează camere 3D instalate la fiecare ușă, pentru 261 de vehicule, de calculatoare de bord pentru 249 de vehicule, cu rol de gestionare a validatoarelor și a sistemelor de numărare, cu posibilitate de transmitere a datelor în timp real către serverele CTP.

Punctele de emitere / reîncărcare a cardurilor de călătorie, asociate tonetelor de distribuție a titlurilor de călătorie, vor fi dotate cu calculatoare de gestionare a cardurilor emise / reîncărcate, care vor comunica direct cu serverele CTP, dispozitive de citire / scriere a cardurilor contactless, imprimante de carduri etc. De asemenea, controlorii vor avea dispozitive mobile de verificare a cardurilor, care vor transmite date în timp real către serverele CTP.

Operatorul de transport va avea servere dedicate pentru baze de date, pe care vor fi instalate aplicații care vor gestiona dispozitivele din teren, servere de back-up, calculatoare pentru personalul responsabil cu monitorizarea sistemului etc.

Prin aceste dotări, soluția de management informatizat al sistemului de transport public va avea următoarele funcții majore: vânzarea şi reîncărcarea titlurilor de transport (inclusiv cu posibilitatea de gestionare a reclamaţiilor privind cardurile defecte, pierdute sau furate); validarea și controlul titlurilor de transport în vehicule; numărarea călătorilor; informarea călătorilor în timp real.

Astfel, CTP va avea o imagine completă și în timp real asupra rețelei de transport (linii, staţii, vehicule), a utilizatorilor sistemului și a drepturilor de folosire, precum și posibilitatea de a comercializa cardurile și celelalte titluri de călătorie utilizând canale diverse: puncte de vânzare ale operatorului de transport sau ale unor terți, automate de reîncărcare, portal web, aplicaţii pentru telefoane mobile, carduri bancare etc .

Călătorii vor avea acces la un portal public de reîncărcare a cardurilor de călătorie și de informare care va oferi informații cu privire la traseele de transport şi staţiile, oferta tarifară, facilităţile acordate, punctele de emitere / reîncărcare a cardurilor, poziția vehiculelor pe hartă, sosirile în staţii în timp real sau alte mesaje cu privire la diverse devieri de trasee sau blocaje de trafic.

Posesorii de carduri contactless vor avea posibilitatea de a-și crea un cont prin care își vor putea consulta titlurile de călătorie disponibile pe card, să își reîncarce online contul cu diverse titluri de călătorie, dar și să alerteze operatorul de transport despre cardurile pierdute sau furate.

Sistemul va include și realizarea unei aplicații pentru telefoane mobile sau tablete care va oferi informații despre cele mai apropiate stații de transport (pe baza locației GPS), trasee și rute, sosirile în timp real pentru orice staţie, rutele optime, în funcție de preferințele de căutare, precum și mesaje de la dispecerat cu privire la diferite devieri de trasee sau blocaje de trafic.