Aeroportul Iași este unul din obiectivele principale către care președintele PNL Iași, Costel Alexe, își va îndrepta atenția în mandatul de președinte al Consiliului Județean Iași. Terminal nou, zonă cargo, centru de transport intermodal și noi rute că aerogară, sunt printre proiectele pe care Costel Alexe și le dorește implementate la Aeroport.
“Ne dorim continuarea proiectelor de modernizare a Aeroportului prin realizarea unui nou terminal de pasageri, un terminal cargo, un centru intermodal de pasageri și marfă și un nou drum perimetral de acces. Din păcate, au fost 4 ani pierduți după ce PSD a venit la conducerea CJ în 2016. Cel mai important proiect pentru județul nostru, Aeroportul Internațional Iaşi, a stagnat, deşi existau toate premisele pentru continuarea procesului de modernizare. Pe lângă lipsa investițiilor, nepriceperea administrativă de la Consiliul Județean a făcut ca Iașul să piardă mai multe curse externe. Starea de urgență generată de pandemia de COVID-19 nu a făcut decât să bată ultimul cui în sicriul Aeroportului. Acest lucru este cu atât mai îngrijorător, cu cât suntem într-o competiție cu celelalte aeroporturi din regiune care profită de imobilismul de la Aeroportul Internaţional Iaşi. Aeroporturile din Suceava şi Bacău au finalizat deja investiții mari în terminal și platforme, ceea ce le fac atractive pentru companiile aeriene. Suceava a realizat investiții de 40 milioane euro şi construiește un terminal modern. Bacăul a atras o finanțare de 35 de milioane de euro pentru lucrări de modernizare a pistei.“, a spus Costel Alexe.
Proiect nou de dezvoltare pe partea estică – 130 milioane euro
În contextul preluării mandatului de președinte al Consiliului Județean Iași, Costel Alexe a subliniat importanța realizării unui proiect de dezvoltare pe partea estică a aerogării, în valoare de 130 milioane euro.
“Acest proiect, care poate fi implementat într-un orizont rezonabil de timp, presupune investiții în construcția unui nou Terminal pentru pasageri, modular, cu o capacitate de minimum 4 milioane pasageri/an, o platformă de parcare aeronave pe o suprafață de măcar 6.000 mp, căi de rulare, un nou turn de control, un terminal cargo, extinderea pistei de decolare-aterizare cu 400 m, realizarea unei parcări auto de minim 400 locuri, precum şi un nou sistem de balizaj. Va fi, practic, un proiect nou de care Iașul și regiunea au nevoie, un proiect care să însemne o perspectivă de dezvoltare pentru 20 -30 de ani și care să ofere locuitorilor, antreprenorilor, turismului, mediului investițional perspectiva unei dezvoltări de ansamblu.” , a adăugat președintele PNL Iași.
Practic, acest proiect presupune creşterea capacităţii de operare a aeronavelor de pe Aeroportul Iaşi, prin creșterea numărului de locuri de parcare, inclusiv pentru aeronave mari (investiție care va cuprinde şi o nouă cale de rulare către pistă), dezvoltarea capacităților aeroportuare prin extensii de fluxuri și circuite de pasageri și marfă, inclusiv prin dezvoltarea unei arii adiacente, comparabilă cu cea din aeroporturile europene care deservesc regiuni comparabile ca număr de locuitori și suprafață cu regiunea Moldovei: hoteluri, spații pentru activități de retail și „rent a car”, zonă de food-court, spații necesare activităților tehnice etc, construirea unui hangar pentru mentenanța aeronavelor și atragerea investitorilor, nu doar pentru industria aero, dar și pentru alte activități cu profil economic, specifice arealului de dezvoltare aeroportuar.
“Realizarea Centrului de Transport Intermodal, având drept scop integrarea celor trei mijloace de transport (rutier, feroviar și aerian) în vederea fluidizării și creșterii accesibilității traficului de mărfuri și persoane. Realizarea unui terminal intermodal la Iaşi va avea capacitatea de a contribui la relansarea traficului de marfă în zona Nord-Est, cât şi a schimburilor economice cu spațiul ex-sovietic. Este un obiectiv major a cărui realizare va contribui la reducerea efectelor decalajelor economice, contribuind la dezvoltarea economiei locale. Proiectul presupune un parteneriat între Consiliul Local, Consiliul Judeţean şi CFR, prin care să legăm viitoarea Autostradă Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, Aeroportul Internaţional Iaşi şi Şoseaua de Centură printr-o infrastructură intermodală. De asemenea, ne dorim realizarea unui terminal cargo pentru transportul mărfurilor de dimensiuni mici, dar cu valoare adăugată mare (cum sunt, de exemplu, echipamentele realizate de către compania Delphi). Astfel, transformăm Iaşul în poartă de transport intermodală. Prin acest proiect, realizat în parteneriat cu Consiliul Local şi CFR, vom lega viitoarea Autostradă Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, Aeroportul Internaţional Iaşi şi Şoseaua de Centură de Aeroport, Gară, Autogară, precum şi de Parcuri logistice şi industriale pe care le vom construi în Judeţ. Un alt proiect necesar pentru ieșeni și nu numai este realizarea, în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași, a unei noi rute de acces, care să deservească întregul areal al noului proiect aeroportuar, fie pe zona de sud-est cu cartierul Dancu (Holboca), fie pe zona de Sud-Vest cu cartierul Tătărași. “, a explicat Costel Alexe, președintele PNL Iași.