Oamenii de ştiinţă au descoperit că scrisul de mână îi ajută pe copii să înveţe mai mult şi să îşi amintească mai bine. În acelaşi timp, şcolile dispun din ce în ce mai mult de instrumente digitale, iar conform unui studiu european, prezentat de Radio România, copiii norvegieni petrec cel mai mult timp online, comparativ cu copiii din 19 ţări ale UE.
Potrivit prof. Audrey van der Meer de la Universitatea Norvegiană de Ştiinţă şi Tehnologie, sunt necesare standarde naţionale care să garanteze că micuţii primesc un minim de pregătire în scris. “Când faci o listă de cumpărături şi o notezi de mână, îţi aminteşti mai bine conţinutul”, susţine prof. Van der Meer. Ea şi colegii săi au studiat problema de două ori – în 2017 şi în 2020.
În 2017, ei au cercetat activitatea creierului a 20 de studenţi. Doisprezece tineri şi doisprezece copii au fost testaţi anul acesta. Pentru prima dată, un astfel de studiu a implicat copii.
Electroencefalograma cu peste 250 de electrozi a fost aplicată în ambele cercetări. Fiecare dintre participanţi a fost examinat timp de 45 de minute. Rezultatele arată că atât creierul tinerilor, cât şi al copiilor este mult mai activ atunci când scriu de mână decât dacă folosesc o tastatură.
“Folosirea unei foi şi a unui stilou oferă creierului mai multe “instrumente” pentru a fixa amintirile.
Scrierea de mână creează mult mai multă activitate în părţile senzori-motorii ale creierului.
O mulţime de simţuri sunt declanşate atunci când pixul este apăsat pe coala de hârtie, când sunt observate literele scrise şi este auzit sunetul făcut în timp ce scrii. Aceste experienţe senzoriale creează un contact între diferite părţi ale creierului şi îl deschid pentru învăţare. În acelaşi timp, învăţăm şi ne amintim mai bine”, afirmă prof. Van der Meer.