Aeroportul Internaţional Iaşi a lansat, săptămâna aceasta, o licitaţie pentru realizarea unui Masterplan integrat şi un studiu de fezabilitate pentru dezvoltarea Aeroportului Iaşi. Contractul are o valoare de 3,3 milioane lei şi o perioadă de realizare de 11 luni, potrvit documentaţiei publicate de regie. Consilierii judeţeni PNL spun însă că aceşti bani au fost aprobaţi pentru o altă destinaţie şi critică lipsa de transparenţă a conducerii Aeroportului.
“Sunt contrariat pentru că nu știu să existe o astfel de investiție la aeroport. Suma este de 3.361.345 fără TVA. Cu TVA e o suma pe care o recunosc, sunt 4 milioane de lei, bani pe care știam ca i-am aprobat pentru cu totul altceva. Încerc să iau urma banilor în cadrul hotărârilor de Consiliu Județean aprobate în acest an. Știam că în luna februarie, când s-a aprobat bugetul aeroportului în CJ. precum și lista de investiții prin HCJ nr. 57, această suma de 4 milioane apare în dreptul poziției C9, unde scrie Dezvoltarea și modernizarea Aeroportului Internațional Iasi Modul II- extras din SF pentru realizarea unui terminal de pasageri, construirea a 2 cai de degajare rapida, a unei platforme de îmbarcare – debarcare precum si instalațiile aferente acestora (balizaj, sisteme iluminare, etc.). Sigur ca una este un Master Plan și alta este un extras din SF. Merg mai departe și caut în lunile următoare. Am găsit o rectificare de buget în luna iulie unde în HCJ 261 apare în dreptul poziției C9 o altă denumire decât cea aprobata inițial: Dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași. Au tăiat partea cu modulul doi”, a arătat Romeo Vatră, liderul grupului consilierilor judeţeni PNL.
Liberalii din CJ consideră că aceste schimbări de denumire pot constitui infracţiuni. “Aceste ultime două HCJ-uri, 261 si 332, sunt hotărâri de rectificare bugetară. Schimbarea denumirii unei investiții, a aceleiași investiții, cu aceeași suma, sună a deturnare de fonduri. De ce? Pentru ca inițial noi am aprobat actualizarea unui extras dintr-un studiu de fezabilitate făcut în 2008 , un extras care are ca țintă doar modulul 2 din proiectul Aeroportului vechi din 2008, care includea noua pista, un terminal nou, cai de rulare, o platformă și zona cargo. Pe traseu aceasta actualizare a unei bucăți dintr-un SF și-a schimbat denumirea și scopul și s-a transformat într-un Master Plan de dezvoltare al Aeroportului, în mod fals şi înșelător. În mod normal, la rectificările de buget, consilierii județeni urmăresc modificările de sume bugetate, nu modificarea denumirii investițiilor, mai ales dacă suma rămâne neschimbată”, a mai spus Vatră.
Directorul Aeroportului Iaşi, Cătălin Bulgariu, nu a putut fi contactat însă poziţia Aeroportului din documentaţia de licitaţie arată că “planul strategic actual se bazează pe Strategia guvernamentală, respectiv obiectivele fiscal-bugetare pe termen mediu şi lung ale Statului Român în domeniul transportului aerian, Strategia pentru dezvoltarea judeţului Iaşi pentru perioada 2014-2020, Strategia de Dezvoltare a Aeroportului stabilită de Consiliul Judeţean Iaşi precum şi de propriile studii privind dezvoltarea aeroportuară în Româna şi în Centrul şi Estul Europei. Planul Strategic pentru perioada 2017 – 2021 se bazează pe evoluţia aeroportului în ultimii 10 ani, în special pe oportunităţile oferite de modernizarea infrastructurii aeroportului. În acest context, RA Aeroportul Iaşi consideră oportună realizarea studiului de fezabilitate care să fundamenteze dezvoltarea Aeroportului Iaşi şi să identifice soluţia tehnico-economică optimă de dezvoltare”.