În loc să caute soluții, șefii PSD Iași și Primăriei Iași dau vina unii pe alții pentru nerealizarea șoselei de centură – varianta Sud. În cursul zilei de astăzi, cele două entități au făcut, în mod public, un schimb de replici prin care fiecare înceacă să-și tragă spuza pe turta sa în povestea acestei investiții. Cert este că Iașul riscă să piardă finanțarea pentru construirea șoselei de centură. Nu este pentru prima dată când municipiul Iași și județul Iași pierd pe urma lipsei de colaborare dintre cele două instituții, respectiv Primăria Iași și Consiliul Județean Iași.
Prima reacție a venit din partea Primăriei Iași:
“Primăria Municipiului Iași condamnă public incoerența și incompetența Guvenului Dăncilă, în special a Ministerului Transporturilor și a instituțiilor subordonate, pentru modul în care tergiversează demararea lucrărilor la șoseaua de centură a municipiului Iași – varianta Sud.
Așa cum este stipulat și în legislația în vigoare, unicul responsabil pentru realizarea acestui obiectiv atât de important pentru Municipiul Iași este Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor. Încă din anul 2009, Primăria Municipiului Iași s-a angajat, prin emiterea unei Hotărâri de Consiliu Local (nr. 267/2009) și alte adrese, că va susține în mod concret realizarea acestei investiții. Actele mai sus amintite sunt și astăzi valabile și au fost transmise încă de atunci ministerului de resort.
Și acum, la mai bine de 10 ani de la emiterea respectivei Hotărâri, Primăria Municipiului Iași reiterează angajamentele asumate cu privire la realizarea investiției. Cu toate acestea, nu putem să nu observăm amânarea de către instituțiile abilitate, prin tot felul de tertipuri birocratice și adrese inutile, a acestui proiect atât de important pentru Municipiul Iași, după cum nu putem ignora evidența faptului că în ultimii trei ani nu s-a făcut nimic în acest sens!
Deși aceste documente au fost transmise în timp util către factorii responsabili pentru realizarea șoselei de centură a municipiului Iași – varianta Sud, instituțiile subordonate Ministerului Transporturilor (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. și Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași) nu iau în considerare documentele care au fost emise de către Primăria Municipiului Iași, cu toate că acestea sunt valabile și exprimă, clar și fără echivoc, angajamentul municipalității ieșene de a se implica în realizarea acestui obiectiv.
Faptul că responsabilii de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași nu înțeleg că toate documentele emise de noi sunt valabile și exprimă dorința noastră de a ne implica în realizarea șoselei de centură nu mă miră, pentru că actualul director al acestei Direcții a fost dat afară de la Citadin SA pentru incompetență. Mă miră, în schimb, atitudinea responsabililor din Ministerul Transporturilor, care dovedesc, încă o dată, că ori nu citesc corespondenţa avută cu Primăria Municipiului Iaşi, ceea ce arată lipsa de interes pentru realizarea acestui obiectiv, ori nu știu ce au de făcut pentru demararea lucrărilor. Ambele situații sunt revoltătoare și dovedesc atât incompetența acestor responsabili, cât și dezinteresul pentru ca ieșenii să poată beneficia de avantajele unei șosele de centură. În concluzie, ca să fie bine înțeles de toată lumea, Primăria Municipiului Iași își va respecta toate angajamentele asumate încă din anul 2009, pe care nu le-a infirmat niciodată. Vreau doar ca responsabilii din Ministerul Transporturilor să se hotărască și să anunțe public dacă doresc să facă șoseaua de centură – varianta Sud. Dacă nu, să plece și să lase niște profesioniști să realizeze acest proiect!”
La scurt timp după ieșirea publică a primarului Mihai Chirica, PSD Iași răspunde, într-o notă similară:
Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi trage un semnal de alarmă cu privire la posibilitatea anulării licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia variantei de ocolire a municipiului Iaşi pentru trafic greu (sector km 19+690, Selgros – km 26 + 460, DN 28) din cauza faptului că primarul Mihai Chirica nu promovează o hotărâre de Consiliu Local prin care Primăria Iaşi să îşi asume relocarea utilităţilor de pe tronsoanele de drum care se găsesc pe traseul şoselei de centură.
De altfel, liderul social-democrat a atenţionat despre pericolul pierderii acestui proiect şi acum două săptămâni, atunci când a fost prelungit termenul licitaţiei pentru proiectare şi execuţie, deoarece Primăria Iaşi refuza să răspundă adreselor întocmite de CNAIR.
Pe 19 august puteam avea un constructor care să înceapă proiectarea şi execuţia acestui tronson. Din cauza lui Mihai Chirica nu se vor întâmpla acum aceste lucruri. Termenul a fost prelungit acum pentru 19 septembrie.
Între timp, deşi Primăria Iaşi a oferit un răspuns către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), acesta este superficial şi nu clarifică absolut nimic din solicitările constructorilor care intenţionează să înscrie o ofertă pentru execuţia acestei lucrări. În caietul de sarcini întocmit de CNAIR nu au fost prinse costuri legate de relocarea utilităţilor pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterele rutiere din municipiul Iaşi, deoarece acestea au fost asumate de Primăria Iaşi.
În urma repetatelor demersuri publice pe care le-am făcut se pare că primarul Iaşului a catadicsit să răspundă la adresele CNAIR. Trag acum un semnal de alarmă. Mihai Chirica nu doar că a întârziat licitaţia, dar, prin răspunsul oferit, pune în pericol realizarea proiectului. Există bani şi disponibilitate din partea guvernului PSD şi a CNAIR pentru realizarea şoselei de centură, varianta de trafic greu. Primarul Iaşului spune acum că va muta doar reţeaua de iluminat, deşi îşi asumase să relocheze toate utilităţile (apă, canalizare, energie termică). Mihai Chirica încă mai copilăreşte. În adresa întocmită către CNAIR spune că nu este precizat profilul drumului. Vă citesc dintr-o altă adresă a CNAIR către Primăria Iaşi: “Profilul transversal al viitoarei centuri va avea caracteristicile geometrice ale unui drum cu două benzi de circulaţie, cu excepţia bdului Poitiers unde vor rămâne cele 4 benzi de circulaţie.” Cred că înţelege acum toată lumea că nu am vorbit degeaba până acum. Din cauza acestui răspuns neconcludent oferit de Primăria Iaşi, CNAIR este în situaţia de a anula licitaţia.
La rândul lor, liberalii au taxat lipsa de inițiativă a factorilor decidenți pe acest subiect.
”Ieșenii nu mai au răbdare să asculte certurile interminabile și ping-pong-ul steril dintre Primărie și Direcția Regională de Administrare a Drumurilor din subordinea Ministerului Transporturilor pe subiectul șoselei ocolitoare a Municipiului Iași. Fac un apel la responsabilitate către d-l primar Mihai Chirica și d-l Maricel Popa, președinte PSD Iași, să înțeleagă că realizarea unui proiect de infrastructură nu trebuie sabotat din cauza conflictelor personale. Au trecut mai bine de 3 ani de zile de când conduc orașul și județul Iași, timp suficient pentru ca șoseaua de centură să fi fost finalizată. Încetați cu gâlceava în presă, aveți funcțiile și posibilitatea să vă așezați la masă și să rezolvați problemele birocratice astfel încât să înaintăm cu acest proiect. Personal consider că o șosea de centură care trece prin oraș e o inepție, dar, în condițiile date, e tot mai bine decît nimic. Centurile stradale trebuie să fie ocolitoare ca să descongestioneze traficul din oraș, nu să-l încarce mai mult!”, a declarat deputatul PNL, Marius Bodea.