Reprezentanții administrației județene, alături de cei ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și ai firmei Consitrans SRL, au pus la punct ultimele detalii legate de proiectul Autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Neamț care tranzitează județul. La discuții au participat și unii dintre primarii din localitățile care urmează să fie tranzitate.
Conform proiectantului, citat de bzi.ro, au fost luate în calcul patru variante de traseu.
Vezi video AICI.
În calcul au rămas varianta din anul 2011, stabilită în primul studiu de fezabilitate, un alt traseu, corectat după acea variantă, și alte două variante au fost propuse de Consitrans SRL. În ceea ce privește municipiul Iași, au fost luate în calcul șase variante de ocolire. Proiectul a fost adaptat la viteze de 140 de kilometri la oră, conform celor de la Consitrans SRL, societatea care a câștigat licitația de 58,8 milioane de lei pentru proiectarea autorutei pe tronsonul din județ. Variantele cuprind zona Boureni, din comuna Moțca, și ajung la DN 2, unde ar urma să apară, cel mai probabil, un tunel.
În urma solicitărilor autorităților din Pașcani, proiectul a fost mutat, pentru a se face loc unui parc industrial în acea zonă.
„Noi proiectăm și autostrada București-Brașov. Există promisiunea actualului ministru al Transporturilor că putem începe mai devreme studiile geotehnice, ceea ce ne dă speranța că, anul viitor, se poate organiza o licitație pentru un tronson din această autostradă. În ceea ce privește traseul, vom mai organiza astfel de întâlniri și cu primarii din județ, pentru a ne putea desfășura până la capăt activitatea”, a menționat Eduard Hanganu, reprezentantul SC Consitrans SRL.
Compania a transmis și o propunere legată de nodul rutier Bacău-Pașcani și Târgu Neamț-Iași, nod care se întretaie în jurul celui de-al doilea municipiu din județ. Configurația este legată de contractul A8 Bacău-Pașcani, conform reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Practic, la kilometrul 11 al A8, la intersecția cu DJ 208, apare o zonă fixă în care pot începe și primele studii ale proiectului.
În calcul intră și nodul de la Târgu Frumos. Cei de la Consitrans au menționat că, în acest caz, nu apar schimbări față de studiul din 2011. La Podu Iloaiei s-a propus evitarea barajului de acumulare a apei din zonă, traseul A8 urmând a trece la nord de oraș. Costel Alexe, șeful CJ Iași, a arătat că traficul de la Podu Iloaiei rămâne o problemă majoră pentru șoferi.
„Astăzi, cea mai mare problemă pe care o avem rămâne traficul de la Podu Iloaiei. Pentru a-l traversa, faci aproape o oră pe tot parcursul zilei. Până să finalizăm tot sectorul de autostradă de la Iași la Moțca, am putea face centura orașului, pentru a-l ocoli până la Budăi”, a arătat șeful CJ Iași.
Costel Alexe a mai menționat că viitoarea autostradă trebuie să scoată și traficul din municipiu și din comunele limitrofe. În calcul intră localitatea Lețcani, prin DJ 248B, variantă pentru o viitoare centură a Iașului, care se poate conecta la A8, spre Rediu și Aroneanu. De asemenea, se urmărește o legătură cu rondul de la Uricani, printr-o conexiune dinspre cartierul Dacia, traseu pentru centura orașului.
„Este vital să fim conectați la vestul țării de cele două autostrăzi, A8 și A7. Cred că fiecare săptămână câștigată, ca timp, înseamnă zile recuperate față de restul regiunilor țării. Trebuie să vedem cum vom face racordul municipiului la viitoarea autostradă. Am dori să avem cât mai multe căi de acces spre municipiu. Am dori ca, de la rondul din Uricani, să ajungem la Lețcani printr-o axă nouă. Este foarte important să avem cât mai repede stabilit traseul autostrăzii. Avem cel puțin 3 parcuri industriale cu acces la drumul european, pe unde va trece și viitoarea autostradă”, a precizat președintele CJ Iași.