Sunt contrariat că în România numărul cadrelor didactice și a profesorilor universitari care vor să se vaccineze este atât de mic. 40% dintre profesorii universitari neglijează vaccinarea, iar în mediul preuniversitar din România 60% dintre dascăli nu s-au programat pentru imunizare.
Aceste cifre îmi lasă un gust amar. Mi-ar fi plăcut să văd că toți acești oameni oferă exemple, că aplică acest principiu didactic de bază care spune că forța exemplului personal este fundamentală și că asta se traduce prin a fi exemple de urmat pentru copii, elevi, studenți, dar și părinți.
Încă de la începutul epidemiei, când starea de urgență fusese impusă și încercam cu toții să înțelegem cum am putea scăpa mai repede de acest virus perfid, au avut loc primele discuții și explicații despre un vaccin care ar putea îndrepta lucrurile. Un vaccin reprezenta speranța și uneori intuiam chiar dezamăgirea oamenilor când aflau că un vaccin nu ar putea fi dezvoltat mai devreme de opt luni și administrat apoi populației într-un orizont de doi ani.
Apoi, o dată cu veștile despre iminenta campanie a vaccinării, am urmărit cu o curiozitate crescândă argumentele celor care nu vor să se vaccineze, am încercat să fiu avocatul diavolului, să înțeleg ce nu ar merge cu vaccinul, dacă ar fi riscuri de sănătate, efecte adverse, de dragul exercițiului să pun și eu la îndoială eficacitatea acestui vaccin revoluționar și să critic viteza cu care a apărut, să mă plâng că suntem niște cobai, să experimentez libertatea de a nu fi obligat să mă vaccinez.
Îmi pare rău pentru cei care s-ar fi așteptat să ajung la altă concluzie, dar nu există niciun argument cât de mic să nu facem acest vaccin. Dimpotrivă, dacă nu îl facem, ieșim din sfera oricăror argumente raționale. Trebuie să știe toți detractorii sau cei care stau pe gânduri, acest vaccin este produs pe scară largă, distribuit și administrat în țările UE, după testări și retestări, echipe de savanți au explicat fără dubii că este sigur, de calitate și eficient.
Unul dintre cei mai în vogă istorici din lume, Yuval Noah Harari, a oferit în câteva cuvinte un tablou edificator a miracolului pozitiv pentru omenire pe care îl reprezintă vaccinul: înainte de inventarea vaccinurilor aproximativ o treime dintre copii mureau din cauza diferitelor boli infecțioase, dar și adulții au trăit cu frica permanentă a infecțiilor care făceau ravagii. Cu o zi înainte de a începe campania de vaccinare din Israel, Harari a afirmat că „dacă ar fi să aleg cea mai bună invenție din istorie, aș alege vaccinurile”.
Speranța mea este ca dascălii și profesorii să se programeze pentru vaccinare și să fie creativi în gestionarea acestui moment. Spiritul didactic este în esență și un exemplu de civism, de educare publică. Cine ar putea să ne învețe mai bine decât profesorii că bolile sunt răpuse de medici cu ajutorul medicamentelor, iar virusurile și epidemiile sunt domolite cu vaccinuri?
Alexandru Muraru este Deputat PNL, primvicepreședintele PNL Iași, precum și doctor în ştiinţe politice, cercetător ştiinţific şi cadru didactic în Departamentul de Ştiinţe Politice, Relaţii Internaţionale şi Studii Europene din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.