Modernizarea depoului a devenit prioritară odată cu semnarea contractelor de achiziție, cu fonduri europene, a 32 de tramvaie. Modernizarea depoului Dacia lasă cale liberă pentru mutarea depoului de la Gară în zona Fortus şi înfiinţarea unui parc şi a Muzeului Tramvaielor pe strada Străpungerii Silvestru.
Zilele trecute, Primăria Iași a primit o singură ofertă pentru realizarea studiului de fezabilitate aferent modernizării depoului din Dacia. Este vorba despre o asociere de firme – Smart City Development (București), Green Power Energy (Craiova), Pro Concept (Craiova), Longhersin (Timișoara), DM Dezvoltare (Timișoara), Meva Concept (București) şi Ray Consulting SRL (Craiova), ultima în calitate de lider. Documentația ar urma să fie gata în primăvară anului viitor, după care Primăria are undă verde pentru lansarea licitației de proiectare și execuție întrucât fondurile necesare, de 13,5 milioane euro, sunt asigurate dintr-un credit deja contractat la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în valoare totală de 21 milioane euro.
Depoul din Dacia trebuie să devină funcţional în 22 de luni
Modernizarea depoului Dacia va duce la dezafectarea depoului de la Gară, unde va fi amenajat un parc în jurul unei clădiri existente care va adăposti muzeul transportului electric.
Durata de modernizare a depoului din Dacia ajunge la 24 luni, perioadă din care 6 luni este rezervată pentru realizarea proiecutlui tehnic, obținerea autorizațiilor de construire și derularea procedurilor de achiziție pentru execuția de lucrări și servicii conexe. Costurile estimate sunt de 15.991.006 euro, cu TVA.
„Serviciile actualului depou de tramvaie și autobuze al Companiei de Transport Public Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 – 1980. Concret, clădirile nu sunt izolate termic, motiv pentru care se identifică o mare pierdere energetică în desfășurarea activităților. De asemenea, se impune schimbarea rețelei de contact și a sistemului de alimentare, precum și a rețelei interioare de distribuție utilități. Se propune modernizarea integrală a sistemului de alimentare rețea contact, actualul sistem fiind conceput și realizat acum mai bine de 30 de ani, fără a fi modernizat sau reparat capital de la data construcției. În cadrul aceluiași proiect, căile de acces și circulație actuale vor fi reorganizate pentru fiecare sistem de transport cu bandă rezervată”, se arată într-un proiect de hotărâre aviza anul acesta.
Soluția tehnică propusă pentru modernizarea depoului Dacia include demolarea tuturor clădirilor existente în vederea refuncționalizării depoului, menținerea parțială a platformelor ca fundație pentru infrastructură, redefinirea căilor de acces actuale pentru tramvaie și autobuze (separarea fluxurilor fiind imperativă) și împrejmuirea completă pentru asigurarea siguranței în exploatare și restructurarea tuturor sistemelor, incluzând semnalizarea și automatizarea, rețeaua de contact, rețelele interioare, instalațiile.
„În următoarele 22 de luni, depoul din Dacia, care va prelua tot parcul de tramvaie noi, trebuie să devină funcţional. Depoul de la Gară va fi mutat în zona Fortus, acolo urmând a fi înfiinţat unui punct de tip depou. La Gară avem circa 4,2 hectare de teren. Aici sunt mai multe hale de reparaţii şi sediul administrativ al Companiei de Transport Public. Intenţia, pe viitor, este de a înfiinţa într-una din halele monument-istoric al unui Muzeu al Tramvaielor, într-un parc şi cu posibilitatea realizării unei parcări subterane care să deservească întreaga zonă”, a explicat Mihai Chirica.