În cadrul Comisiei REGI din Parlamentul European, a avut loc o dezbatere pe marginea modificării Regulamentului (UE) nr. 1303/2013 în ceea ce privește resursele suplimentare și măsurile de implementare excepționale în temeiul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă, cu scopul de a oferi asistență pentru promovarea reparării daunelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și pentru pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei (REACT-EU). Am intervenit în cadrul dezbaterii și am subliniat faptul că este esențial să prelungim utilizarea fondurilor prevăzute în acest pachet până în 2024 pentru a ne asigura că banii ajung acolo unde este necesar. De asemenea, am ridicat problema accesului inegal la educație, cu precădere în această perioadă de pandemie. Avem datoria să ne asigurăm că fiecare copil are acces la educație, iar problemele de tipul conexiunea la internet sau accesul la tablete să fie soluționate prin colaborarea instituțiilor europene cu cele de la nivel național.
Iată intervenția pe care am avut-o:
„Felicit raportorii pentru munca depusă. Fără discuție, este nevoie să prelungim utilizarea acestui fond până în 2024 dată fiind capacitatea redusă a anumitor regiuni de absorbție a fondurilor europene. Noi ne dorim ca acești bani să ajungă acolo unde este nevoie. Mai departe, trebuie să fim atenți la flexibilizarea în gestionarea acestor fonduri, să ne asigurăm că nu vom fi blocați în proceduri birocratice astfel încât banii să devină realitate.
Aș dori să ridic încă o problemă foarte gravă pe care am observat-o în această perioadă, eu predând la facultate, și anume, accesul la educație. Este foarte important, într-adevăr, să sprijinim sectorul economic, dar în același timp este foarte important să ne asigurăm că toți copiii din Uniunea Europeană au acces la educație. Din păcate, din cauza unor banale tablete sau laptopuri pe care nu le-au avut, nu s-au putut conecta la orele de predare online sau unii care au dispus de tablete, nu au avut acces la internet. De aceea, este esențial să ne canalizăm eforturile și în această direcție, să asigurăm accesul la educație pentru toți copiii. Investind în educație, practic, investim în viitorul Uniunii Europene!”
Andre Novakov, coordonator PPE, a transmis faptul că: „Cred că am bătut un record de viteză cu acest raport care este foarte important. Am încercat să batem acest record de viteză pentru că ne-am dat seama că este genul de subiect unde oamenii au nevoie de ajutor ACUM. Am redactat acest raport cu Constanze Krehl, eu din Bulgaria, ea din Germania. Epidemia de COVID-19 nu a făcut vreo discriminare între țările contributoare nete sau cele beneficiare. Rolul UE e să transforme REACT-EU în PROACT-EU. Propunerea Comisiei a fost aproape perfectă, dar noi am încercat să facem un pas în plus. Contribuția REACT-EU trebuie să fie valabilă până în 2024, propunerea Comisiei era până în 2022. Statele membre trebuie să aibă timpul necesar să acceseze aceste fonduri. Ne-am propus ca UE să finanțeze regiunile indiferent de PIB-ul pe cap de locuitor.”