Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor atrăgea atenția asupra unei știri care a trecut neobservată zilele acestea și care, conform acestuia, „surprinde (încă) o realitate tristă, încă un capitol negativ la care România este fruntașă”.
România înregistrează cea mai mare rată a mortalităţii în urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeană, cu 96 de decese la milionul de locuitori. Cele mai sigure drumuri sunt înregistrate în Suedia, cu 22 de decese, anunţă Comisia Europeană.
Potrivit unui raport al CE, media europeană este de 51 de morţi la milionul de locuitori.
„Cele mai sigure drumuri sunt în Suedia, cu 22 de decese la milionul de locuitori, şi Irlanda, cu 29 de decese. În timp ce România, cu 96 de decese la un milion de locuitori, Bulgaria, cu 89 de decese şi Polonia cu 77, înregistrează cele mai mai rate de mortalitate în 2019”, se arată în raport.
Oficialii europeni susţin că sunt câteva state care au realizat progrese semnificative în reducerea deceselor cauzate de accidente rutiere, printre care se numără Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda şi cele trei ţări baltice – Letonia, Lituania şi Estonia.
Croaţia a înregistrat recordul de reducere a deceselor din accidente, între 30 şi 40%.
În comparaţie cu anii anteriori, pe drumurile din UE şi-au pierdut viaţa mai puţine persoane în 2019.
Astfel, se estimează că 22.800 de persoane au murit în accidente rutiere anul trecut, în scădere cu 7.000 (23%) faţă de anul 2010, iar în comparaţie cu 2018 numărul morţilor a fost mai mic cu 2%.
„Cu o medie de 51% de decese la un milion de locuitori, UE rămâne de departe cea mai sigură regiune din lume când e vorba de siguranţa drumurilor”, se mai arată în raportul CE.
Comisarul european pentru Transport, Adina Vălean, a declarat că obiectivul este „niciun deces şi niciun rănit grav pe drumurile EU până în 2050”.
„Ne propunem cu 50% mai puţine decese şi cu 50% mai puţine răni grave până în 2030 şi ştim că această ţintă poate fi atinsă. UE a înregistrat o scădere substanţială a deceselor rutiere în trecut, dar în ultimii ani cifrele au stagnat. În plus, discrepanţele dintre state rămân uriaşe. Ne vom atinge obiectivul doar prin combinarea de măsuri legislative, fonduri adecvate, standarde pentru vehicule şi infrastructură, digitalizare şi schimburi de bune practici”, a spus Vălean.
În ceea ce privește discrepanțele din interiorul țării, ministrul Costel Alexe îndeamnă: „să aveți curiozitatea să suprapuneți harta infrastructurii rutiere peste harta accidentelor grave și o să vedeți cu groază că în Moldova rata accidentelor grave, numărul decedaților și răniților grav este mult mai ridicată decât în vestul țării sau în zonele în care infrastructura rutieră este modernizată!”.
Acesta afirmă că timp de ani de zile, fiind blocate de hiperbirocratie, de lipsă de interes și mai ales de jocuri politice meschine, autostrăzile Moldovei au fost veșnice teme de campanie și linii desenate cu cariocile pe hartă. Din acest moriv, „este timpul ca Moldova să recupereze acest handicap, acest decalaj care s-a acutizat în ultimii ani și care iată se transpune în pierderi de vieți omenești” – încheie Costel Alexe.