Banii alocaţi prin PNRR, în pericol din cauza unor funcţionari care nu vor să-şi piardă sporurile – Violeta Alexandru: Cum să facem reformă cu astfel de practici?

0
912

Banii alocaţi de UE prin Programul de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) au fost puși în pericol de câţiva funcţionari, care n-au vrut să participe la şedinţele de lucru fără promisiunea că nu-şi vor pierde sporurile. Informaţia a fost făcută publică de Violeta Alexandru și a fost preluată de adevărul.ro.

„Imaginaţi-vă, am fost în mare pericol să rămână PNRR negestionat şi necontrolat! Noi discutăm aici de obiective, programe, condiţionalităţi (reforme) şi era să fie pustiu la structura de coordonare şi nimeni la control.

S-a creat o structură în cadrul MIPE care să gestioneze PNRR. Funcţionarii Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene nu au vrut să o populeze în absenţa menţinerii sporurilor pe care le primesc acum din administrarea altor programe europene (dacă nu or fi chiar mai mari).

Şi Autoritatea de Audit (cea care controlează fondurile europene) pusese pixul, laptopul jos dacă urma să controleze fără sporuri, pe principiul: noi de ce nu primim sporuri? 

Am aflat aceste lucruri astăzi la discuţia din Comisia de Muncă de la Cameră pe Ordonanţa Guvernului pe tema PNRR. Nu ajungem nicăieri cu această abordare. Mereu se găsesc justificări.

Cine a fost în sala şedinţelor de guvern anul trecut şi a văzut că am fost intransigentă pe subiectul: nimic fără bani în plus chiar dacă nu e clar ce este în fişa postului/ce indicatori concreţi sunt, ştie că nu forţez acum o postare populistă”, a afirmat fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru.  


Redăm integral, în continuare, postarea fostului ministru:

Nu am nimic cu funcţionarii publici şi nu vreau să fie prost plătiţi. Sunt corectă cu toţi, nu judec funcţie de cum avantajează sau deranjează pe unii sau pe alţii. A îi plăti prost pe funcţionari înseamnă să ai muncă şi rezultate de slabă calitate în administraţie. Nu asta îmi doresc. În lipsa indicatorilor de performanţă individualizaţi, în lipsa asumării, nu port discuţii despre sporuri de dragul conversaţiei. Aş fi interesată să ştiu ce responsabilităţi şi ce indicatori de performanţă au înainte de sporuri. 

Sper că nu o să spună că ei doar comunică la Bruxelles şi de implementare se ocupă alţii, ministerele, autorităţile locale, alţii. De fapt, tot aparatul public contribuie, într-un fel sau altul, la succesul PNRR. Atenţie, pare că urmează să avem în România funcţionari speciali după pensionari speciali!  

Dacă nu va merge bine PNRR (ceea ce evident că nu îmi doresc, pentru România), răspund aceşti funcţionari din MIPE cu ceva sau e doar o plată suplimentară pentru pregătirea hârtiilor? Când se vor termina banii europeni, revin la salariile fără sporuri şi îşi tratează activităţile cotidiene mai lejer? Pleacă din administraţie după ce s-a investit în ei din bani publici? Dacă la un moment dat se externalizează anumite sarcini, îşi păstrează sporurile? Sunt aceleaşi de la lună la lună indiferent de cum performează? Atunci nu sunt sporuri. Este o plată suplimentară într-un moment cheie în care toţi trebuie să punem umărul, fără alte condiţionalităţi, să facem treabă în România. 

Beneficiarii (cei care fac proiectele), mii de autorităţi şi firme îşi pot acorda sporuri din fonduri europene dacă fac treabă bună? Muncitorii care urmează să construiască autostrăzi, constructorii de spitale pot spera la sporuri din bani europeni? 

Sincer, nu ajungem nicăieri cu explicaţii forţate despre cum nu se poate muncă fără spor lunar în administraţie. Dacă funcţionarii îşi permit să şantajeze practic conducătorii instituţiei spunându-le că ei nu se duc unde li se cere dacă nu primesc sporuri/nu iau sporurile cu ei când se mută prin sistemul public, avem o gravă problemă. 

Poate li se reaminteşte acestor funcţionari că există:

  • concurs rapid – să muncească oameni care înţeleg că este nevoie de ei, care muncesc serios şi care să câştige un salariu sigur şi bun pe durata PNRR; nimeni nu este de neînlocuit

sau

  • externalizare (până la funcţiile care intră în competenţa statului). Dacă facem o socoteală cât înseamnă aceste salarii plus sporuri x toate lunile necesare din implementarea PNRR, externalizând s-ar putea să fie şi mai eficient şi mai ieftin. Am trecut prea uşor peste această posibilitate. Noi, liberalii, trebuie să fim deschişi la orice opţiune care urmăreşte eficienţa. Ştiu că atunci când deschizi discuţia, ţi se spune – o, prea târziu. Ca o fatalitate, ca să nu te mai gândeşti că ar fi o opţiune. Nu sunt convinsă că este aşa. Probabil că o să mi se răspundă că “nu se poate”, chestie de acreditare, cu argumentul clasic …. aşa vrea Comisia. Comisia vrea eficienţă şi cheltuirea corectă a banilor din taxele şi impozitele cetăţenilor europeni.  

Cum să facă Ministerul Muncii reforma salarizării cu aceste practici? Sigur că aceste sporuri ar urma să fie decontate prin PNRR, îmi închipui, dar, principial, nu este corect ceea ce se întâmplă. Diferenţa dintre noi şi PSD care ascundea aceste lucruri (şi unii dintre noi credeam că nu se întâmplă pentru că nu aflam şi PSDiştii nu vorbeau despre aceste practici) este că noi ne propunem să fim corecţi.